نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی می تواند سهم ایران در تجارت جهانی را افزایش دهد

یک کارشناس حوزه سیاست‌گذاری، نقش ناوگان حمل و نقل دریایی را در ارتقا جایگاه ایران در تجارت جهانی یادآور شد و گفت: از آنجا که امروزه بخش زیادی از تجارت جهانی از مسیر و راه‌های آبی انجام می‌شود، تقویت توان کشور در این حوزه یک اصل انکارناپذیر است.

سیدحسین آقا سیدمرتضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، اتصال به دریا را یکی از مزایای ویژه کشور در مسیر توسعه برشمرد و افزود: بسیاری از کشورها تنها به دلیل اتصال به آب‌های آزاد جهان و از راه ترانزیت دریایی توانسته‌اند به جایگاه خوبی در تجارت جهانی دست پیدا کنند و حتی سهم خود را در بازار بزرگ بین‌المللی افزایش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: از آنجا که صنعت حمل و نقل دریایی تاثیر زیادی در گسترش مبادلات فرامرزی بخصوص بازرگانی و تجارت فراقاره‌ای کشور دارد و یکی از ایمن‌ترین روش های حمل و نقل کالاهای سنگین و با ارزش شناخته می‌شود، در مقایسه با سایر صنعت‌های حمل و نقل قابل اطمینان‌تر است، می تواند نقش زیادی در توسعه اقتصاد کشور ایجاد کند.

آقا سیدمرتضی با بیان آنکه تجهیز بندرگاهها و به روزسازی امکانات موجود در بنادر می تواند سبب تقویت توان کشور در شبکه حمل و نقل دریایی و گسترش صادرات شود، اظهار داشت: ایران کشوری مهم و بزرگ در حوزه دریا محسوب می‌شود و قدمت بالایی در تجارت آبی دارد و در طول تاریخ نیز همواره بخش زیادی از درآمد کشور از طریق دریا تامین شده است.

وی بیان کرد: حمل و نقل دریایی در ایران به جهت اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل‌های بین‌المللی، توسط این صنعت انجام می‌شود، بسیار دارای اهمیت است. صنعت حمل و نقل دریایی کشور با استفاده از ویژگی‌های ناشی از ۵۸۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در چندین استان، جزایر شمالی و جزایر جنوبی کشور به توسعه اقتصاد ایران کمک بسیار زیادی می‌کند زیرا این صنعت نقش مطلوبی در حمل و نقل و جابجایی کالاهای مرتبط با تجارت بین المللی دارد و به نوعی قلب تپنده اقتصاد حمل و نقل ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در واقع تاثیرگذاری ایران در تجارت آبی به حدی غنی و عمیق است که تاریخ تجارت دریایی را بدون ایران نمی‌توان تصور کرد با این حال در دهه‌های گذشته بنا به دلایل مختلفی، این ظرفیت بزرگ نادیده گرفته شده است.

این کارشناس سیاست‌گذاری اضافه کرد: امنیت بنادر ایران در تجارت جهانی زبانزد است و این یک امتیاز ویژه برای ایران محسوب می‌شود اما متاسفانه سازوکار اغلب بنادر یا فرسوده و پیر و دارای قوانین دست و پاگیر اداری بسیار پیچیده است و یا از فناوری قدیمی استفاده می‌کنند که برای رونق سهم این بخش در تجارت باید موارد یادشده مورد بازنگری قرار گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: تقویت این بنادر و به روز کردن آنها می‌تواند تنها از راه ترانزیت محصولات از مبداء به بازار هدف، درآمد ارزی بالایی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

کد خبر 53850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =