ارتقا کیفیت محصولات و تعیین نشان دو عامل مهم در توسعه صادرات محصولات کشاورزی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ ایران در بخش کشاورزی توجه به ارتقا کیفیت محصولات و دریافت علامت استاندارد و تعیین برند برای محصول تولیدی را ضروری می سازد زیرا توجه به این دو اصل می‌تواند درآمد صادراتی و ارزی کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات محصولات کشاورزی را در افزایش درآمدهای ارزی مطلوب دانست و افزود: با وجودی که امروزه حوزه کشاورزی بلحاظ رشد فزاینده جمعیت جهان و نیاز مبرم آنها به غذا و تنوع غذا به یک صنعت استراتژیک و تامین کننده نیازهای اساسی انسان ها تبدیل شده و همه کشورها دارای پتانسیل کشاورزی بخش زیادی از فعالیت اقتصادی خود را بر این بخش متمرکز کرده اند اما متاسفانه این بخش جایگاهی در ادبیات اقتصادی ایران ندارد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها که حتی مزیت رقابتی در این بخش را ندارند نیز امروزه سهم قابل توجهی از داشته‌های خود را روی این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که خوب می‌دانند موضوع وابستگی غذایی تا چه حد می‌تواند یک کشور را در مناسبات جهانی منفعل کند.

ابراهیم‌نژاد ادامه داد: اگرچه ایران در منطقه کم‌آب جهان قرار دارد اما با این حال ظرفیت‌ بالقوه‌ای در بخش کشاورزی و کشت بسیاری از محصولات دارد که در صورت استانداردسازی و بهبود کیفیت محصولات و همچنین توجه به برند می‌تواند به درآمد ارزی بالایی در این بخش دست یابد، البته تحقق این امر نیاز به واردات تجهیزات نوین و استفاده از آخرین فناوری های روز در مراحل مختلف بخش کشاورزی دارد.

وی گفت: اکنون دیگر کـشـورهـای بزرگ صـادرکننده جهان، از صادرات به‌عنوان اهرم کنترل و تنظیم بازار داخلی استفاده نمی‌کنند بلکه صادرکنندگان بر این نکته تأکید دارند که هرگاه در بازار داخلی افزایش قیمتی رخ می‌دهد، سیاست‌گذاران صادرات را ممنوع می‌کنند، اما در بسیاری از موارد در کشورمان مشاهده شده که با قطع واردات شاهد افزایش قیمت محصولات در داخل هستیم.

ابراهیم‌نژاد افزود: در واقع در حوزه صادرات ایران بیش از اینکه برنامه‌ریزی صادراتی داشته باشد، مازاد فروشی می‌کند. هرچند نمونه‌های موفقی نیز در صنایع غذایی ایران وجود داشته که تقاضامحور عمل می‌کنند؛ اما برخی از ممنوعیت‌های صادراتی، توسعه برندهای محصولات کشاورزی را با خطر مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حضور نام و نشان بخش خصوصی در بازارهای جهانی بخشی از برندسازی محصولات ایرانی است، تاکید کرد: گام اول برندسازی، توجه به مطلوبیت‌های بازارهای هدف و انتقال این مطلوبیت‌ها به تولید است. در واقع تولید صادرات‌محور می‌تواند مقدمه برندسازی باشد.

ابراهیم‌نژاد تاکید کرد: بازارهای هدف با توجه به معیارهای مختلف مانند اشتراکات، همسایگی، موافقت‌نامه‌ها، مزیت‌های اقتصادی، سطح روابط سیاسی و... شناسایی و تبلیغات و بازاریابی کلان در بازارهای هدف برای برندهای ملی توسط دولت انجام شود.

کد خبر 53969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =