پتانسیل بخش کشاورزی می تواند بستری مناسب برای افزایش درآمدهای ارزی باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: در شرایطی که کشور نیاز به جایگزینی مناسب برای کسب درآمدهای ارزی ناشی از صدور نفت و مواد خام دارد، بخش کشاورزی را می‌توان بهترین گزینه برای تقویت درآمدهای این بخش درنظر گرفت.

فریدون همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ظرفیت بالای ایران در بخش کشاورزی، افزود: ایران کشوری چهار فصل است که در همه فصول آن می توان همه محصولات کشاورزی را کشت کرد. به عنوان نمونه محصولی مانند هندوانه را می‌توان در هر چهار فصل سال تولید و به بازارهای جهانی عرضه و یا به قولی کسب درآمد از این محل را تثبیت کرد.

وی اظهار داشت: البته تحقق این امر منوط به بهره گیری از روش های نوین برای افزایش ظرفیت توان تولید بخش کشاورزی و حرکت در مسیری هدفمند و برندسازی دقیق برای تولیدات این بخش است.

وی با بیان اینکه حجم تولیدات محصولات باغی و کشاورزی در ایران بالاست، گفت: نه تنها در حجم بلکه در کیفیت هم محصولات ایرانی رقابت‌پذیری بالایی در بازار جهانی دارند و می‌توانند به راحتی بازار خود را مخصوصاً ‌در منطقه پیدا کنند اما متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و نادرست در حال حاضر تبدیل به مانعی بزرگ برای نیل به این اهداف شده است.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه یادآور شد: رونق بخش کشاورزی نه تنها سبب اشتغالزایی پایدار و سبز می‌شود بلکه می‌تواند نیاز بازار داخلی را در بخش‌های مختلف تامین کند. از سوی دیگر، ارز مورد نیاز برای واردات اقلام اساسی را نیز می‌توان از این محل تهیه کرد.

همتی افزود: پتانسیل بالای کشور در بخش نیروی انسانی و برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و همچنین سبقه کشور در حوزه کشاورزی، همگی زمانی می‌توانند به اثرگذاری مثبت ختم شوند که فناوری و علم روز به این بخش تزریق شود و بتوان تمام مزیت‌های نسبی را به پتانسیل های اقتصادی با هدف افزایش میزان صادرات تولیدات این بخش تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که در تولید بخشی از محصولات کشاورزی دارای مزیت است اما به دلیل زیرساخت‌های نامناسب صادراتی متاسفانه تاکنون نتوانسته از این پتانسیل بهره گیری مناسب را  ببرد و نیازهای اولیه برخی از کشورهای همسایه را تامین کند به طوری که با گذشت زمان این فرصت‌ها را از دست داده و به کشورهای دیگر واگذار کرده است.

همتی گفت: البته مشکلات بخش صادرات و واردات تنها محدود به حوزه لجستیک نمی‌شود اما تأمین زیرساخت‌های صادرات بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در راستای توسعه و تقویت جایگاه ایران در بازارهای هدف به ویژه کشورهای همسایه مطرح است.

کد خبر 54051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =