تحقق عدالت مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی/ مزایای راه‌اندازی سامانه مودیان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، بانک اطلاعاتی خوبی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می‌دهد و این مساله به منطقی شدن اخذ مالیات کمک می‌کند که این خواست عموم مردم و به عدالت نزدیک است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «مجتبی رضاخواه» در گفت‌وگویی، راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را حرکت سازنده کشور به سمت شفافیت‌های مالی دانست و اظهار داشت: وصول مالیات در کشور دچار مشکل اساسی بوده و قرار است دولت با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بخشی از این مشکلات را حل کند.

وی اجرای این قانون را همراستا با اصلاحات ساختارهای اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: درآمدهای اصلی کشور در طول سالیان زیاد حاصل فروش نفت بوده است. بنابراین وقتی فروش نفت دچار مشکل می‌شود، درآمدهای کشور نیز با چالش مواجه خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان‌داشت: اگر به قوانین حکومتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت مانند آمریکا و روسیه رجوع کنید متوجه خواهید شد که با اینکه تولیدات خوبی در حوزه نفت دارند، اما مالیات درآمد اصلی این دولت‌هاست.

رضاخواه تأکید کرد: اکنون آمریکا روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، در حالی که تولید ایران فقط حدود سه میلیون بشکه نفت در روز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان‌کرد: در کشور ما مالیات قشر کم درآمد راحت وصول می‌شود، اما افرادی که درآمدهای کلان دارند به درستی مالیات نمی‌دهند و قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی قرار است بخشی از این مشکل را حل کند.

وی تصریح‌کرد: فروشندگانی که از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند، اکنون مالیات‌شان بر مبنای خوداظهاری اخذ می‌شود که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی درآمد آنان را بر مبنای عملکرد واقعی تعریف و این مساله به منطقی شدن اخذ مالیات کمک می‌کند که این خواست عموم مردم و به عدالت نزدیک است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید براینکه وقتی از کارگر و کارمند و قشر کم درآمد مالیات می‌گیریم، طبیعتاً باید مطابق قانون از اقشار پردرآمد هم متناسب با درآمدهایشان مالیات اخذ شود، گفت: راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی با تعیین میزان فروش کسبه و نحوه خرید مردم می‌تواند بانک اطلاعاتی خوبی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار دهد تا برنامه‌های اقتصادی کشور به صورت دقیق‌تری پیاده سازی شود.

رضاخواه تأکید کرد: البته این قانون به تنهایی نمی‌تواند خلأ اطلاعاتی کشور را پر کند، اما اطلاعات آن میزان درآمد افراد و قدرت خرید آنان را مشخص می‌کند. در این صورت شفاف می‌توان تصمیم گرفت که چقدر از افراد جامعه نیازمند کمک‌های حمایتی هستند و اینگونه  اجرای عدالت دستیافتنی تر خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پیگیری فرارهای مالیاتی را از محاسن دیگر اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی توسط دولت  عنوان کرد و گفت: بخشی از این فرارهای مالیاتی در خوداظهاری‌ها اتفاق می‌افتد و بخش دیگر آن به دلیل معاملاتی رخ می‌دهد که به نام افراد ثالث انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران ادامه‌داد: گاه در کسب و کارها مشخص نیست دستگاه پوز متعلق به کیست و امکان این وجود دارد که با سوء استفاده از نام افراد مختلف کار پیش برود. مانند اینکه برخی افراد با نام دیگران کارت بازرگانی می‌گرفتند و با آن ارز دولتی دریافت می‌کردند. اکنون هم خرید و فروش‌ها می‌تواند با نام افرادی که درآمد کمتری دارند ثبت شود و در عمل مفرّ افرادی است که از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند.

کد خبر 54077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =