جابجایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دیدار با دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای از جابجایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر خبر داد.

به گزارش روز پنجشبنه اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با امبرتو دی پرتو دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای (ایرو)گزارشی از استعداد بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور ارائه و خاطرنشان کرد: در ایران بیش از ۹۰ درصد حمل داخلی از طریق جاده صورت می‌گیرد و حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور است.

وی افزود: از سوی دیگر در ایران قریب به ۵۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا و ۳۰۰ میلیون نفر از طریق حدود ۹۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های بین شهری و حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر مهم در شمال و جنوب و حدود ۲۵ هزار کیلومتر راه‌های ترانزیتی صورت می‌گیرد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت فعال سازی راه گذرهای منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین توسعه همکاری‌های تجاری و حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و منطقه و باوجود تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده به کشور، حجم ترانزیت از قلمرو ایران نسبت به سنوات قبل از کرونا بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و هدف گذاری ما برای سال آتی ۲۰ میلیون تن است.

امانی با بیان این که این سازمان به عنوان متولی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، دارای دو معاونت اصلی راهداری و حمل‌ونقل است، تصریح کرد: این سازمان در طول دو دهه گذشته با وجود تمام مشکلات، سرمایه‌گذاری وسیعی را برای ارتقاء سطح خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر به کارگیری فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند کرده است و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت فنی بسیار با ارزشی را برای کشور خلق کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته اجلاس مهم بین وزرای حمل‌ونقل ایران با کشورهای آسیای مرکزی، آذربایجان و روسیه به میزبانی سازمان و وزارت متبوع را با هدف هم‌اندیشی، مرور پیشنهادها و ارائه راهکارها جهت تبدیل قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کانون ترانزیتی منطقه با موفقیت برگزار کردیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: این سازمان به عنوان یکی از معاونت‌های مهم و تخصصی وزارت راه و شهرسازی، همواره بر توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در تمامی فعالیت‌های حمل‌ونقلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ایرو تاکید دارد،

امانی ادامه داد: همیشه به صورت شفاف هدفگذاری خود برای تبدیل‌شدن به هاب فعالیت‌های ایرو در منطقه آسیای غربی را اعلام کرده‌ایم.

وی ضمن تشکر از پیگیری‌ و رایزنی‌های موثر اتحادیه ایرو بابت بازگشایی مرزهای کشور ترکمنستان و آغاز ترانزیت یکسره از آن کشور در دوره پساکرونا، گفت: معتقدیم با توجه به سطح همکاری‌های ج.ا. ایران با ایرو، ایجاد یک دفتر منطقه‌ای در غرب آسیا با توجه به استقبال خوب کشورهای این منطقه برای ورود به حوزه تیر، در جهت حل و فصل موضوعات بسیار راهگشا بوده و با توجه به میزبانی دبیرخانه اکو در ایران، ایجاد دفتر نمایندگی ایرو در منطقه غرب آسیا در تهران از سوی طرف ایرانی پیشنهاد شد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یادآوری اینکه در فوریه ۲۰۱۶ (برابر با بهمن ۱۳۹۴) برای نخسیتن بار یادداشت تفاهم سه جانبه بین این سازمان، اتحادیه ایرو و اتاق بازرگانی ایران، در ژنو منعقد شد، اعلام کرد: یادداشت تفاهم مذکور که با مشورت سه نهاد یادشده تنظیم شد، دارای جامعیت مناسبی است و ضمن تاکید بر ضرورت عملیاتی کردن کلیه موضوعات مورد توافق مندرج در این یادداشت تفاهم فی‌مابین، مقرر شد یک یادداشت‌ تفاهم جدید به ‌منظور پوشش دادن الزامات و تحولات روز به ویژه شرایط مربوط به پساکرونا که دارای چارچوبی کارآمد برای ایجاد بستر همکاری موثر مشترک برای اجرای آن باشد، در نشست آتی تهیه و امضاء شود.

امانی افزود: حوزه آموزش و پژوهش به‌طور ویژه در بخش حمل‌ونقل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و شاید از معدود سازمان‌های متولی حمل‌ونقل جاده‌ای در منطقه و چه بسا جهان هستیم که جایگاه مستقلی در ساختار تشکیلاتی سازمانی خود تحت عنوان مرکز آموزش داریم.

رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت ایران

بر اساس این گزارش، امبرتو دی‌پرتو دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای در این دیدار از دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل بین المللی جاده‌ای به ویژه در بخش آموزش و پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تقدیر کرد و گفت: در ایام همه گیری بیماری کرونا باوجود مشکلات و محدودیت‌های مرزها در جابه‌جایی کالاها و حوزه ترانزیت در کشور ایران، اقدامات متوقف نشد و حتی در سال گذشته هم شاهد رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت بودیم که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: برخلاف مشکلات موجود از جمله جنگ و ناآرامی در اوکراین می‌بایست به دنبال فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید بوده و کریدور ترانزیتی ازجمله مسیر ترکمنستان، ایران، ترکیه به سمت اروپا فعال سازی شود.

دبیرکل ایرو خاطرنشان کرد: برنامه آینده اتحادیه ایرو، توسعه حمل و نقل چندوجهی، حمل و نقل تیر و سی ام آر برخط و کامیون‌های خودران است.

در ادامه این دیدار، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات و اقتصاد حمل و نقل و سرپرست مرکز آموزش گزارشی از توانمندی‌های بخش آموزش و برنامه‌های آتی و توسعه‌ای در بخش مذکور ارائه و راهکارهای انتقال دانش با آن اتحادیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی حمل و نقل بین المللیبا بیان موضوعات و چالش‌های فرارو جهت تردد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خواستار حمایت و رایزنی بیشتر و موثرتر اتحادیه ایرو به منظور رفع موانع پیش رو شدند.

مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت حمل و نقل بین المللی در این دیدار ضمن ارائه سامانه پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی که با مشارکت سازمان و اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی شده است، بر ضرورت رفع موانع پیش روی ناوگان ایرانی ازجمله دشواری دریافت روادید کشورهای اروپایی، تامین مجوزهای تردد و نقل و انتقالات مالی و تهیه کارت‌های اعتباری تاکید کردوژ

وی گفت: همکاری‌های مشترک منطقه‌ای از طریق توسعه مسیرهای عراق به کشورهای ماورا مانند اردن، سوریه، ‌لبنان و عربستان سعودی و همچنین ارتباط حمل و نقل ترکیبی تحت صحابت تیر با کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند در راستای سیاست‌های ترانزیتی دولت ج.ا.ایران جهت تنوع‌بخشی مسیرهای جایگزین بین آبراه‌های اصلی بین‌المللی مد نظر است.

وی افزود: مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی و ارائه الگوهای منطقه ای بسیار مهم و مفید فایده خواهد بود.

براساس این گزارش در جمع بندی دیدار، درخواست‌ها از اتحادیه ایرو و بهره‌برداری مناسب از تعاملات فی‌مابین مطرح شد که عبارت است از ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت سازنده آن اتحادیه در انتقال تجارب و دانش روز در خصوص کنوانسیون‌های حمل و نقل بین المللی مانند کنوانسیون حمل و نقل کالاهای فساد پذیر (ATP) که مراحل الحاق آن به پایان رسیده است، کنوانسیون حمل کالاهای خطرناک از طریق جاده (ADR) و کار خدمه کامیون‌ها (AETR) و معاینه فنی که مراحل الحاق آن در دست پیگیری است.

حمایت از اقدامات جدی سازمان و وزارت متبوع درخصوص فعالسازی راهگذرهای حمل‌ونقل بین‌المللی از جمله شمال _ جنوب، خلیج‌فارس _ دریای سیاه، چابهار و راهگذر عشق‌آباد و در نهایت مساعدت این اتحادیه به منظور بهبود و ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش شاغلان بخش حمل و نقل به ویژه در بخش بین الملل به طوری که امکان اشتغال رانندگان کارآزموده در اروپا میسر شود.

کد خبر 57190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =