وزارت صمت: تجارت الکترونیکی در کشور ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: تجارت الکترونیکی در کشور یک‌هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است که بسیار کلیدی و حیاتی است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه پیرو درج خبری با عنوان «انکار واقعیت درباره کسب‌وکارها و اینستاگرام» که در روز یکم آبان ۱۴۰۱ روی خروجی روزنامه «فرهیختگان» قرار گرفت، در جوابیه‌ای اعلام‌کرد: اینکه ۹۷ درصد تجارت الکترونیکی کشور بر روی پلتفرم و سامانه‌هایهای داخلی انجام میشود، موجب خوشحالی هر وطندوستی است. اعداد و ارقامی که در خبرها آمده بود تحریف شده بود.

بر ما فرض است که از کل زنجیره کالا و خدمات در کشور مراقبت کنیم و نگران کاهش سرمایهگذاری در آن باشیم و تجارت الکترونیکی در کشور یک‌هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است که بسیار کلیدی و حیاتی است.

در محاسبات برخی رسانه‌ها، سه صفر اشتباه شده بود که ممکن است سهوی بوده باشد و عدد کل تجارت الکترونیکی را یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته باشند، درحالیکه ۱۳۰۰ همت است؛ یعنی معادل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان و بر این اساس سه درصد این عدد نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که با فرض ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهانه هر نفر، به عدد ۳۳۰ هزار نفر میرسیم اما آنها یک هزارم این عدد را اعلام کردند.

این نسبت سه درصد به هیچ‌وجه نشان دهنده کوچک بودن بخش «شبکه اجتماعی» نیست، بلکه پیام این آمار این است که حجم کل تجارت الکترونیکی کشور بسیار بزرگ است و نقش آن در زنجیره تامین کالا و خدمات کشور، کلیدی و حیاتی است. بر ما فرض است که نگران کاهش سرمایه‌گذاری در تجارت الکترونیکی و بلکه در کل زنجیره‌های فروش و توزیع کالا و خدمات باشیم و نقش «فضای مجازی» در انواع روش‌های تجارت نقش غیرقابل‌انکاری است. چه به لحاظ کمی که درصد بزرگی است و چه به لحاظ تاثیر در سایر بخش‌ها.

در ادامه این جوابیه آمده است: در همین آمارهای مرکز تجارت الکترونیکی خود ما گفتیم که بیش از ۸۰ درصد کسب و کارها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند و این با عدد قبلی تناقض ندارد، زیرا به معنی آن است که یکی از روش‌های فروش آنها، شبکه اجتماعی است و یا اینکه فقط برای تبلیغات خود از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

زمانی می‌گوییم فروش کالا و خدمات در یک پلتفرم انجام شده که معامله در آن پلتفرم انجام شود. در برخی کشورها کل فرایند که شامل پرداخت پول و پیگیری ارسال کالا می‌شود نیز بر روی شبکه اجتماعی قابل انجام است اما در کشور ما معمولاً این فرایندها بر روی سایر پلتفرم‌های داخلی انجام می‌شود و هم ‌اکنون پلتفرم های بسیار خوبی در کشور داریم که مردم با خیال راحت بر روی آنها پرداخت امن انجام می‌دهند و فرایند ارسال کالا را مشاهده می‌کنند و امکان شکایت هم دارند. بر این اساس، اینکه این پلتقرم‌ها سهم ۹۷ درصدی دارند باید باعث خوشحالی شود نه اینکه ناراحت شویم.

کل اقتصاد شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی نیست و سایر فعالیت‌ها هم درآمدزا و اشتغال‌زا هستند و بخش‌های فرهنگی و بخش‌های دیگر نظیر مشاغل خانگی و فعالیت‌های مالی نیز وجود دارد که مسوولیت آن با وزارت صمت نیست و حتی کل تبلیغات مجازی نیز تبلیغات تجاری نیست و اهداف فرهنگی و رسانهای و برندینگ برای اشخاص دارد.

کد خبر 57795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =