هنوز درباره افزایش نرخ سود بانکی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم/ پردازیش ماهانه ۳.۵ میلیارد تراکنش در شبکه بانکی

رییس‌کل بانک مرکزی درباره شایعه افزایش پنج واحد درصدی نرخ سود بانکی، گفت: هنوز به جمع‌بندی درخصوص نرخ سود بانکی نرسیده‌ایم و موضوع در دست بررسی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «علی صالح آبادی» امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه افزود: بحث تغییر نرخ سود بانکی نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی گفت: موضوع افزایش نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار ارسال شده و هنوز رقم مشخصی اعلام نشده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرده بود: در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه‌های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شده است ما هم باید از این ابزار استفاده کنیم. این مساله منوط به تأیید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم.

صالح آبادی گفت: سطح دسترسی پذیری شبکه بانکی کشور ۹۹.۹۹ درصد است.

ی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف بانک مرکزی تحول فرآیند و ابزار پروژه‌های انجام شده است، افزود: یکی از این موارد قانون چک در سیستم بانکی بود که تغییر در فرآیند و زیرساخت‌ها ایجاد شد و در نتیجه میزان چک برگشتی کاهش یافت و اعتبار به چک بازگشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: یکی از مسائل پیچیده در قانون چک مسدود شدن حساب فرد در بانک‌های مختلف به میزان کسری چک بود که اجرا شد و هم اکنون قانون چک به‌طور کامل عملیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادات نهادهای ناظر نظارت پسینی است، بانک مرکزی به دنبال نظارت پیشینی است و در حوزه اعطای تسهیلات سامانه‌هایی با قواعد نظارتی راه‌اندازی شده و در صورت استفاده از تسهیلات غیر از مجاری پیش‌بینی شده امکان اعطای تسهیلات به فرد را نمی‌دهد.

صالح‌آبادی گفت: از دیگر اقدامات حائز اهمیت بانک مرکزی در حوزه هوشمندسازی، توسعه شمولیت مالی است تا افراد از خدمات بانکی و تسهیلات اعطایی بهره‌مند شوند که در نتیجه آن بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال حساب بانکی دارند از ابزارهای پرداخت بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: سطح دسترسی پرداخت شبکه کشور ماهانه ۳.۵ میلیارد تراکنش است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت حکمرانی ریال، اظهار داشت: در شرایط تحریم یکی از مواردی که از آن استفاده می‌شود حکمرانی دلار است و چنانچه حتی یک دلار در دنیا جابه‌جا شود کشور تحریم‌کننده بر آن نظارت می‌کند و بانک مرکزی به دنبال حکمرانی ریال را تقویت کنیم که هم نظارت بر آن آسان‌تر شود و هم جلوی پولشویی و فساد گرفته شود.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوک در شبکه بانکی به تحقق حکمرانی دیجیتالی ریال کمک می‌کند، همچنین سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی به کار گرفته می‌شود.

صالح‌آبادی اظهار داشت: نیاز مشتری به فناوری‌های دیجیتال به معنای رهاشدگی نیست و باید با ابزارهای الکترونیکی در این خدمات نظارت شود.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد و این قابلیت فراهم است که این شعبه‌ها کاهش یابد، البته به دنبال این هستیم افراد به این فرایند عادت کنند و فرهنگ‌سازی نیز انجام شود.

کد خبر 59127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =