صندوق بین المللی پول: تعیین سقف قیمتی انرژی بر صادرات نفت روسیه تاثیر جدی ندارد

صندوق بین المللی پول(IMF)در گزارشی جدید اعلام کرد که محدودیت های قیمتی کشورهای غربی تاثیر جدی بر صادرات نفت روسیه نخواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از خبرگزاری روسی تاس ، صندوق بین المللی پول در بروزرسانی گزارش ژانویه که روز دوشنبه درباره چشم انداز توسعه اقتصاد جهانی منتشر شد، افزود:سقف تعیین قیمت نفت روسیه از سوی گروه هفت موجب شده تا مسکو ، صادرات را از کشورهایی که به تحریم‌ها ملحق شده‌اند به کشورهایی که تحریمی اعمال نکرده‌اند، تغییر دهد و این مساله تاثیر منفی قابل‌توجهی بر صادرات روسیه نداشته است.

کشورهای گروه هفت ، اتحادیه اروپا و استرالیا از پنجم دسامبر سال گذشته سقف قیمت ۶۰ دلاری نفت روسیه را که از طریق دریا برای کشتی‌ها و سرزمین‌های زیرمجموعه خود عرضه می‌شود، وضع کردند.

علاوه بر این، از ۵ فوریه ۲۰۲۳، قیمت های نهایی فرآورده های نفتی اعمال می شود که پارامترهای آن متعاقبا تعیین می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۲۷ دسامبر،فرمانی مبنی بر اقدامات تلافی جویانه امضا کرد که بر اساس آن، عرضه نفت روسیه برای خریدارانی که از فوریه به این محدودیت پیوستند، ممنوع شد.

در عین حال رئیس دولت طی بند جداگانه ای حق اتخاذ تصمیمات ویژه در زمینه عرضه نفت و فرآورده های نفتی را برای خود محفوظ دانست که اجرای آن در این فرمان ممنوع است.

وزارت انرژی فدراسیون روسیه موظف شد بر اجرای این ممنوعیت نظارت کند. این سند از اول فوریه ۲۰۲۳ لازم الاجرا می شود و تا اول ژوئیه ۲۰۲۳ معتبر است.

کد خبر 60456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =