لایحه بودجه ۱۴۰۲ قربانی هزینه تراشی مجلس نشود/ دولت سیزدهم به دنبال شفافیت است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییرات لایحه بودجه در مجلس و کمیسیون تلفیق، گفت: اتفاقی که در بودجه‌ریزی رخ می‌دهد باعث از بین رفتن تراز درآمدها و مصارف بودجه خواهد شد که سبب کسری بودجه و افزایش تورم می‌شود و دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

به گزارش اگزیم نیوز، «حمیدرضا جیهانی» امروز (دوشنبه) به تغییرات اعمال شده در بودجه ۱۴۰۲ توسط کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: دولت‌ها همیشه به دنبال مدیریت منابع خود اعم از دارایی نقدی و غیرنقدی هستند.

وی اظهار داشت: دولت با توجه به برآوردهای خود در خصوص هزینه مصارف، در نظر دارد تا در بودجه ۱۴۰۲ رقمی حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان را برای لایحه قیر در نظر بگیرد، این امر یکی از موضوعات مورد دغدغه افرادی بود که به دنبال شفافیت و پرهیز از سوءاستفاده‌های احتمالی نمایندگان مجلس هستند.

جیهانی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس این رقم در نظر گرفته در بودجه را تا حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادند که این امر باعث اعمال فشار بر منابع درآمدی دولت و نیز افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

این کارشناس ارشد اقتصادی اظهار داشت: به طور معمول دولت‌ها تلاش می‌کنند در بودجه از شفافیت فرار کنند؛ اما برخلاف همیشه دولت سیزدهم سعی داشته و دارد تا به منظور افزایش شفافیت در بودجه اقدام به کسب درآمدها از طریق بورس و به صورت نقدی کند.

وی افزود: با توجه به چنین موضوعی اما نمایندگان مجلس، این مساله را به سمت تهاتر بردند تا رانت را به خود اختصاص دهند که این مساله به نفع تنظیم یک بودجه شفاف نخواهد بود.

جیهانی با تاکید بر اینکه مجری بودجه دولت و تصویب کننده و ناظر آن مجلس است، گفت: اگر نمایندگان مجلس با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و رویکردهای بلندمدت کشور اقدام به اعمال تغییرات در بودجه کنند، این امر به عنوان موضوعی قابل قبول تلقی خواهد شد؛ اما اگر قرار باشد رویکردهای بودجه اعم از بحث شفافیت و نیز دیگر موضوعات دستخوش تغییر شود، به هیچ عنوان مناسب کلیت نظام بودجه‌ریزی و فضای اقتصادی کشور نیست و باید به طور حتم از آن اجتناب کنند.

این کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: به طور معمول نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و نیز صحن علنی مجلس، تحت تاثیر نگاه‌های منطقه‌ای و حوزه انتخاباتی اقدام به دستکاری در بودجه می‌کنند.

جیهانی افزود: اتفاقی که در نگاه جامع بودجه‌ریزی و اقتصادی در بودجه رخ می‌دهد، از بین رفتن تراز درآمدها و مصارف است که این امر باعث کسری بودجه در دولت، استقراض از بانک مرکزی و افزایش تورم می‌شود و به مراتب دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: بهتر است یک بار نمایندگان مجلس به دولت اجازه دهند تا بودجه‌ای که دولت تهیه کرده است، را تایید کنند و اگر دولت نتوانست بودجه‌ای که ارائه کرده را به صورت تراز اجرا کند، اقدام به توبیخ از طریق ساز و کارهای برخوردی کنند.

کد خبر 61049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =