سیگنال اطمینان بخش آمریکایی  به روابط ایران-اروپا

رئیس اتاق ایران و آلمان: وعده خزانه داری آمریکا مبنی بر اعطای مجوز استفاده از دلار در مبادلات ایران سیگنال مثبتی برای رفع ترس و احتیاط اروپایی ها برای احیای روابط با ایران است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، چندي پيش رسانه‌هاي آمريكايي از احتمال مجوز دولت اوباما به نهادهای این کشور براي احیای مبادلات دلاري با ايران بصورت محدود خبر دادند كه این خبر با رد آن توسط رييس‌جمهوري آمريكا در نشست امنيت هسته‌اي روبرو شد. اوباما در اين نشست اروپايي‌ها را به احیای مبادلات با ايران ولی با ارزهای غیر از دلار دعوت نمود.

توجه به این نکته دارای اهمیت است که تحریم مبادلات بر مبنای دلار به پیش از زمان تحریم های هسته ای بازمیگردد و با اعمال تحریم های هسته ای این تحریم به شکل گسترده تری در قالب تحریم کلیه مبادلات ارزی از طرف ایران ظهور کرد که فارغ از نوع ارز مورد مبادله تعیین شده بود. در همین رابطه، روز گذشته نیز خبری به نقل از مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی منتشر شد که به گفته این مقام مسئول تحریم مبادلات دلاری ایران جزو تحریم‌های اولیه کشور است و نه تحریم های مربوط به مسائل هسته ای؛ لذا این تحریم با اجرای برجام  لغو نشده است.

همچنین داود یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی نیز در این باره گفته است: هر فعال اقتصادی که بخواهد کالایی را از کشورهای مختلف حتی آمریکا با ارزهای مختلف به جز دلار وارد کند نقل و انتقال آن انجام می‌شود.

از سوی دیگر مقامات رسمی آمریكا روز پنجشنبه گذشته به آسوشیتد پرس اعلام کرده بودند كه وزارت خزانه داری این كشور مجوزی را به منظور لغو ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری ایران با كشورهای دیگر و ایجاد تسهیلات برای استفاده موسسات مالی از این ارز در مبادلات تجاری با ایران آماده كرده است. در ادامه آن دركنفرانس خبری روزدوشنبه وزارت خارجه آمریكا مارك تونرجانشین سخنگوی وزیر خارجه این كشور تصریح نمود که تمهیدات تازه وزارت خزانه داری كشورش به این معنی نیست كه ایران می تواند ازنظام مالی و بانكی آمریكا در مبادلات تجاری خود استفاده كند بلکه این ایجاد تسهیلاتی برای ایران است تا از طریق آن با سهولت بیشتری امكان مبادلات تجاری با كشورهای دیگر و بر مبنی ارزش دلار را پیدا كند.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که مبادلات دلاری مستقیم با آمریکا همچنان مسدود است و لذا در صورت محقق شدن وعده اخیر خزانه داری آمریکا مبنی بر آزادسازی مبادلات دلاری ایران امکان احیای حوالجات دلاری با کشورها فراهم می شود که آمریکا همچنان از این طرف های تجاری مستثنا خواهد بود.

لازم به ذکر است اگرچه آمریکا مبادله دلاری مستقیمی با ایران نخواهد داشت، هر مبادله دلاری در جهان قطعا به تایید و تسویه از سوی خزانه داری آمریکا نیاز دارد، همانطور که مبادلات ریالی در جهان با تایید و تسویه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد.

اگزیم نیوز در این زمینه با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان گفتگو کرده است.

امید یراقی به خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: طبیعتا آزاد شدن مبادلات بر پایه ارز دلار به نفع تمام روابط تجاری کشور اعم از مبادلات با حوزه یورو تمام خواهد شد.

یراقی افزود: آزادسازی دلار برای استفاده در مراودات ایران به معنای لغو بخش بزرگی از تحریم ها خواهد بود.

رئیس اتاق ایران و آلمان تصریح کرد: وعده خزانه داری آمریکا مبنی بر اعطای مجوز استفاده از دلار در حوالجات و مبادلات ایران سیگنال مثبتی برای رفع ترس  و احتیاط اروپایی ها برای احیای روابط با ایران است.

وی در ادامه گفت: شرکت ها و بانک های اروپایی جرائم سنگینی به دلیل روابط با ایران در دوران تحریم پرداخته اند که از سوی آمریکا وضع شده بود؛ لذا این ترس و نگرانی از برقراری مجدد روابط با ایران در حوزه یورو باقی مانده است.

یراقی افزود: این اعلام خزانه داری آمریکا بزرگترین سیگنال برای احیای اطمینان به روابط با ایران خواهد بود و امید می رود آزادسازی مبادلات دلاری  باعث توسعه روابط اقتصادی و مالی کشور در فضای بین المللی شود.

در همین زمینه یکی از فعالان حوزه تجارت و بازرگانی نیز از مسدود بودن حسابهای بانکی ایران در برخی بانکهای خارجی خبر داد و گفت: در زمان تحریم ها به واسطه دبی، ترکیه و چین حوالجات ارزی خود را ارسال می کردیم و همچنان نیز با وجود اعلام لغو تحریم ها امکان ارسال این حوالجات از سوی ایران به برخی از بانک های جهان وجود ندارد.

 

کد خبر 6114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =