افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت در سال جاری

وزیر نفت با اعلام اینکه درآمدهای ارزی کشور بیشتر از نیازهای ارزی است، گفت: در ۱۱ ماهه امسال در مقایسه با سال ۹۹، ‌صادرات نفت ۱۹۰ میلیون بشکه افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جواد اوجی امروز (شنبه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی، با اشاره به اینکه تمام ایرادات و معایب طرح‌های قبلی رفع شده است، اظهار داشت: تمامی مسائل فنی، مالی و قراردادی برای مشارکت حداکثری مورد توجه قرار گرفت، البته در ابتدای دولت سیزدهم مسایل و مشکلات عدیده‌ای وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها این بود که آیا می‌توان نفت را صادر کرد؛ زیرا در روزهایی فروش نفت صفر بود، گفت: ماه‌هایی داشتیم که فروش نفت بسیار کم شده بود.

بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون

وی افزود: با اقدامات جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و بازاریابی و تغییر در قراردادها، دیپلماسی انرژی خود را نشان داد و اکنون بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون حاصل شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی، ارز عرضه شده ست، افزود: در ۱۱ماهه امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ فروختیم و پول همه را وصول کردیم.

درآمدهای ارزی کشور بیشتر از نیازهای ارزی است

اوجی با تاکید بر اینکه درآمدهای ارزی کشور امروز بیشتر از نیازهای ارزی است، ادامه داد: امسال صادرات گاز ۱۵ درصد بیشتر شده و ۶.۵ میلیارد دلار در صادرات ال پی جی وصول کردیم.

وی گفت: با افتتاح فاز ۱۴ سالانه یک میلیون تن ال پی جی و اتان به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شد

وزیر نفت اضافه کرد: ۸۷ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ذخیره شده بود و امروز حدود ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده است؛ همچنین شیرین سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ انجام شد تا صادرات تسهیل شود.

اوجی با اشاره به اینکه در راستای تنوع بخشی به حوزه صادرات و استفاده از سرمایه‌های مردمی و خرد، فروش گواهی سپرده نفت را طراحی کردیم، افزود: هرگونه ایراد نقص در این دوره برطرف شده و استقبال خوبی خواهد شد.

کد خبر 61633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =