مخابره پیام از طریق سوییفت به ۶۴ بانک دنیا

اسدی تکیه: پیام های مخابره شده طی این مدت از طریق شبکه سوئیفت شامل دو بخش مالی و غیرمالی هستند که پیامهای مالی دارای کلید رمز می باشد و ما در بانک ملی به ۶۴ بانک در سراسر دنیا پیام مالی ارسال کرده ایم

معاون اداره عملیات ارزی بانک ملی با اشاره به این که سوئیفت مانند خودرویی است که روشن و آماده به حرکت است اما ممکن است مسافری برای سوار شدن وجود نداشته باشد گفت: اگر حواله های ارزی و ال سی های مختلف به دلیل مسدود بودن طولانی مدت هنوز مانند گذشته فعال نشده اند نقصی به شبکه سوئیفت وارد نیست.

سیدمصطفی اسدی تکیه، معاون اداره کل عملیات ارزی بانک ملی ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تصریح کرد: از اواسط بهمن ماه شروع به راه اندازی مجدد شبکه سوئیفت کردیم و ظرف مدت یک ماه به این شبکه جهانی ارتباط بانکی متصل شدیم.

وی افزود: پیام های مخابره شده طی این مدت از طریق شبکه سوئیفت شامل دو بخش مالی و غیرمالی هستند که پیامهای مالی دارای کلید رمز می باشد و ما در بانک ملی به 64 بانک در سراسر دنیا پیام مالی ارسال کرده ایم. اسدی تکیه با اشاره به افزایش روابط کارگزاری و صدور حواله و ضمانت نامه در حال حاضر گفت: سوئیفت تنها یک ابزار برای مخابره پیام های خدمات بانکی است و گاهی مجموع فعالیت های ارزی با سوئیفت اشتباه گرفته می شود.

به گفته معاون اداره ارزی بانک ملی، سوئیفت مانند خودرویی است که روشن و آماده به حرکت است اما ممکن است مسافری برای سوار شدن وجود نداشته باشد؛ لذا اگر حواله های ارزی و ال سی های مختلف به دلیل مسدود بودن طولانی مدت هنوز مانند گذشته فعال نشده اند نقصی به شبکه سوئیفت وارد نیست.

اسدی تکیه در ادامه گفت: به این ترتیب تا مشتری مراجعه نکند و طرف خارجی درخواست گشایش اعتبار را نپذیرد مبادله ممکن نخواهد شد. این مقام مسئول افزود: در بانک ملی ایران و بعد از بازگشایی شبکه سوئیفت تا کنون بیش از 3 هزار پیام برای حواله های وارده و صادره مخابره کرده ایم.

وی همچنین گفت: ما به بانک های زیادی در سطح دنیا پیام ارسال کرده ایم و آمادگی خود را برای گشایش مجدد اعتبار اسنادی به بانکهای مختلف مانند برخی بانکهای کشور روسیه عنوان نموده ایم. معاون اداره ارزی بانک ملی در ادامه گفت: اعتبارات اسنادی، حواله های تجاری، خدمات غیرمالی و اطلاعیه های بانکی بخشی از خدمات مخابره شده در شبکه سوئیفت هستند. اسدی تکیه افزود: مبادلات تجاری در اصل از بخش خصوصی آغاز می شوند؛ درخواست گشایش اعتبار به بانک داده می شود و فعالیت اقتصادی به این شکل آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش فنی سوئیفت در حال حاضر آماده و فعال است گفت: همانطور که یک دفعه بعد از آشتی روابط بین دو طرف مثل قبل نمی شود، فعالیت حواله ها نیز برای احیای کامل زمان می برد. اسدی تکیه همچنین افزود: برخی طرف های تجاری ایران در کشورهای دیگر هنوز اطلاع از بازگشایی مجدد سوئیفت ندارند و بدین ترتیب انتشار خبر برقراری این امکان در سطح عملی به زمان نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه از برخی کشورها حواله وارده داشته ایم گفت: ژاپن، آلمان، انگلیس، امارات و ترکیه در این گروه هستند.

معاون اداره کل عملیات ارزی بانک ملی با ابراز خوشبینی نسبت به بهبود قابل توجه روابط تجاری ایران در 6 ماهه دوم سال 95 افزود:  توسعه روابط تجاری در سال پیش رو مبادلات بانکی را افزایش داده و کارایی پیامهای ارسالی از شبکه سوئیفت را به دوران قبل از تحریم های هسته ای باز می گرداند.

کد خبر 6177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =