تجارت خارجی مرز رسمی خسروی به بیش از سه میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار رسید

مدیر گمرک خسروی گفت: مجموع تجارت خارجی این گذرگاه رسمی در شهرستان قصرشیرین در سال گذشته به سه میلیارد و ۶۹۱میلیون و ۵۵۹ هزار و ۵۶۷ دلار رسید که نسبت به سال قبل ارزش آن ۳۰ درصد و از نظر وزنی نیز ۲۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، «مهدی عباسیان» افزود: تجارت خارجی شامل صادرات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد و صادرات در ۲ بخش اظهاری و عبوری به کشور عراق بوده است.

وی اظهار داشت: از مجموع تجارت خارجی ۷۹۳ میلیون و ۹۲۲هزار و ۸۹۰ دلار کالا به ارزش وزنی یک میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۶۹ تن صادرات بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی ۱۶ درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک خسروی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی شامل میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، سنگ های ساختمانی، ظروف یک بار مصرف و لوله های ساختمانی بوده است.

عباسیان گفت: از مجموع تجارت خارجی از مرز رسمی خسروی ۳۹ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۶۷۵ دلار به ارزش ۱۳۶ هزار تن ترانزیت مبدا بوده که در مقایسه با سال قبل از آن شاهد رشد ۷۴۸ درصدی از نظر وزنی و ۳۴۸ درصدی از نظر ارزشی بوده ایم.

وی اضافه کرد: میزان ترانزیت مقصد مرز رسمی خسروی طی سال گذشته ۱۸۲ هزار و ۹۰۱ تن کالا به ارزش ۱۶۷ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۹۳ دلار ترانزیت مقصد بوده که یک هزار و ۷۳۸ درصد از نظر وزنی و ۴۴۹ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

عباسیان با بیان اینکه ساعات خروج کالاهای صادراتی از مرز خسروی روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۸ غروب است، ادامه داد: در مجموع پارسال ۹۲ هزار و ۶۶۴ دستگاه کامیون از مرز رسمی خسروی تردد کرده اند.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

این مرز در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

کد خبر 62031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =