ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با توجه به تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به بازار در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و فشرده شدن فنر بازار جهت رشد، می‌توان در سال جاری در انتظار رشد بازار در اکثر نمادها بود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «حسین احمدی» علت عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری را ارزیابی و تصریح کرد: بی‌اعتمادی ایجاد شده نسبت به تصمیمات سیاست‌گذار در بازار از سال ۹۹ تاکنون اثرگذار بر معاملات بورس بود و در این رابطه تلاش‌ مجموعه‌های ذی‌ربط اعم از سازمان و نهادهای مرتبط با این بازار در راستای بهبود معاملات کارساز نبود.

وی اظهار داشت: اعتماد اجتماعی، زیربنای سرمایه‌گذاری بلندمدت در شرکت‌های بورسی بوده که با اتکا به آن، مردم و نهادهای سرمایه‌گذاری خصوصی به پذیرش ریسک و ورود به بازار تمایل پیدا می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه روند کلی بازار در سالی که گذشت بی‌رمق و نگران‌کننده بود، زیرا حجم معاملات سال به شدت افت داشت و این امر با بررسی صورت‌های مالی کارگزاران قابل احراز خواهد بود، گفت: روند پر نوسان بازار سهام تا اواسط اسفند ماه ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد اما معاملات این بازار در هفته منتهی به ۱۰ اسفند تحت تاثیر زمزمه‌هایی در خصوص اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان با نرخ بازار مبادله ارز و طلا و بازگشت عرضه خودروها به بورس با تغییر مسیر همراه شد و شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بورس و بهتر شدن روند معاملات بودیم که این اتفاقات امید روزهای بهتر در بازار سال ۱۴۰۲ را افزایش داد.

این کارشناس بازار سرمایه علت عقب‌ماندگی بازار را عدم ورود پول حقیقی و حقوقی ذکر و اضافه کرد: اکثر افراد پس از ریزش بازار سهام تمایل بیشتری نسبت به سرمایه گذاری بازارهای موازی دارند؛ از این رو سال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار رمز ارز، طلا، دلار و مسکن بودیم.

وی درباره قیمت‌گذاری دستوری صنایع به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در عقب‌ماندگی بازار سهام نیز افزود: قیمت‌گذاری دستوری سبب افت حاشیه سود تولیدکنندگان شده و از طرفی آن دست از تولیدکنندگان که صادرکننده هم هستند دیگر رغبتی به رفع تعهد ارزی نسبت به صادرات خود ندارند زیرا تمام هزینه‌های تولیدکنندگان بر اساس دلار آزاد است.

احمدی ادامه داد: چنین مساله‌ای باعث شد تا استدلال دستگاه‌های مرتبط مبنی بر ارائه ارز صادراتی با نرخ نیما مورد قبول نبوده و باعث ایجاد افزایش خیره‌کننده قیمت ارز شد که همین امر نشان‌دهنده کمبود ارز در طرف عرضه‌کننده بود.

این کارشناس بازار سرمایه لازمه همبستگی بورس با سایر بازارها را رفع قوانین محدودکننده دانست و گفت: بازار سهام همیشه پس از پایان رشد ارز با روند صعودی همراه می‌شود و عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کند، ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که همیشه در بلندمدت بازده سهام نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عدم هماهنگی نهادها برای عرضه خودرو در بورس را یکی از عوامل تاثیرگذار در ریزش بازار و ترس دوباره سهامداران از سرمایه‌گذاری در بازار در سال ۱۴۰۱ دانست و افزود: همان‌طور که بارها عنوان شد شورای رقابت با تصمیمات خلق‌الساعه به غیر از مشوش کردن بازار سهام کاری دیگری از پیش نبرده است.

وی اظهار داشت: طبیعتاً عرضه شفاف، رقابتی و مستند بر مبلغ فروش و میزان حاشیه سود شرکت‌های خودروساز تأثیر دارد و از سوی دیگر با ایجاد تغییرات مثبت در EPS شرکت‌ها شاهد کاهش زیان و افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود.

احمدی درباره روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرد: با توجه به تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به بازار در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و فشرده شدن فنر بازار جهت رشد، می‌توان در سال جاری در انتظار رشد بازار در اکثر نمادها بود.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: ریسک‌های قیمت‌گذاری، افزایش هزینه‌های تولید و به تبع کاهش تولید در سال آینده، کاهش کیفیت مواد اولیه در جهت حفظ میزان تولید در برخی صنایع و از دست رفتن بازار محصولات آنها قابل مشاهده خواهد بود و همچنین با توجه به پیشرفت مذاکرات آژانس هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی می‌توان امیدوار بود که ریسک سیستماتیک عدم احیای برجام کاهش پیدا کند.

کد خبر 62564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =