کسب منافع تجاری ایران و پاکستان زیرسایه ارتباطات ریلی و احیای قطار اکو

بهره برداری رسمی از بازارچه مرزی و عملیاتی کردن سازوکار تهاتر میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همکاری‌های دوجانبه جهت روان‌سازی تجارت و افزایش حجم مبادلات اقتصادی را وارد مرحله جدیدی کرده است؛تحولی که مورد استقبال بازرگانان همسایه شرقی قرار گرفته و آنان توسعه ارتباطات ریلی و احیای قطار باری اکو جهت کسب منافع بیشتر تجاری را مطالبه می‌کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه اگزیم نیوز، جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت دارای زیرساخت‌های قوی و پیشرفته است که می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه تجارت با پاکستان و همچنین تجارت داشته باشد.

ایران دروازه ارتباط و اتصال به آسیای مرکزی است و با بهره مندی از زیرساخت‌های حمل و نقل و برخورداری از مرزهای مشترک با کشورهای این منطقه قادر است به پاکستان برای دسترسی به همسایگان ایران در آسیای مرکزی و همچنین روسیه کمک کند.

اواخر آذرماه ۱۴۰۰ سوت حرکت قطار باری اکو موسوم به طرح ریلی تهران-استانبول-اسلام‌آباد با حضور مقامات ارشد ایران، پاکستان و ترکیه پس از ۱۰ سال توقف در اسلام‌آباد به صدا درآمد. پس از چند عملیات ارسال محموله با قطار آی تی آی، وقوع سیل ویرانگر در مسیر این خط ریلی در بلوچستان پاکستان بار دیگر حرکت قطار باری اکو را متوقف کرد.

پس از گشایش رسمی بازارچه رسمی میان ایران و پاکستان با حضور سران دو کشور، مجمع بزرگ بازرگانان پاکستان(PBF) با استقبال از این تحول، خواستار گام‌های موثر دو کشور و بخش‌های خصوصی برای پیشبرد تجارت تهاتر و کسب منافع تجاری با احیای قطار اکو و از همه مهم‌ترین توسعه ارتباطات ریلی میان ایران و پاکستان شد.

«محمد اعجاز تنویر» رئیس این مجمع بازرگانی در شهر لاهور طی بیانیه‌ای گفت که اکنون زمان بهره برداری حداکثری از فرصت‌های تجارت با ایران است و برای این مهم احیای مجدد قطار باری اکو میان پاکستان، ایران و ترکیه اجتناب ناپذیر می‌باشد.

وی تاکید کرد که ایران مسیر سهل، آسان و مقرون به صرفه برای پاکستان جهت دسترسی به بازارهای مهم در ترکیه، آسیای میانه و اروپا است لذا نوسازی زیرساخت‌های ریلی در پاکستان در راستای صرفه جویی در زمان و هزینه جهت صادرات کالاها به منطقه نیاز امروز ما است.

رئیس مجمع بازرگانی پاکستان افزود که قطار اکو یک تجربه موفق آمیز میان سه کشور دوست و برادر ایران، پاکستان و ترکیه است که نیازها و منافع متقابل را می‌تواند به آسانی تامین کند.

پایگاه خبری «دیلی پاکستان» در گزارشی نوشت که ارتباطات ریلی با جمهوری اسلامی ایران زیر سایه احیای قطار اکو به تعامل نزدیک در منطقه و تجارت ترانزیت کمک بزرگی می‌کند. استفاده از ظرفیت‌های ریلی وابستگی پاکستان به مسیرهای سخت و پرهزینه هوایی و دریایی را کاهش و مسیر جدیدی برای انتقال آسان و امن کالاهای خود به سایر کشورهای منطقه‌ای را پیدا می‌کند.

شایان ذکر است، طول خط راه آهن اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده‌ای امن‌تر و به صرفه نیز خواهد بود. قطارباری کانتینری از پاکستان به مقصد استانبول به زاهدان می‌رسد، پس از ورود به این شهرخط ریلی زاهدان - کرمان کار خود را بطور رسمی شروع می‌کند.

حرکت قطار باربری اکو در اواسط دسامبر ۲۰۲۱ ازسرگرفته شد و تا تیرماه ۱۴۰۱ ادامه داشت اما وقوع سیل ویرانگر در ایالت بلوچستان و آسیب چند باره به خط ریلی در این ایالت باعث شد تا بار دیگر حرکت قطار اکو متوقف شود.

قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹میلادی(۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردهم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام‌آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

مسوولان پاکستانی همواره اهمیت گسترش ارتباطات ریلی این کشور با ایران برای توسعه تجارت ترانزیت با آسیای میانه، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار می‌دهند.

اسلام‌آباد پیش‌تر قرارداد تجارت ترجیحی را با تهران امضا کرده است و اکنون مذاکرات دو کشور پیرامون تجارت آزاد نیز آغاز شده است که می‌تواند به یک گام بزرگ در تقویت تجارت دوجانبه و کمک به اتصال منطقه‌ای تبدیل شود.

یک روز پس از دیدار سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در نقطه مشترک مرزی(۲۸ اردیبهشت)، کابینه دولت پاکستان به ریاست نخست وزیر تشکیل جلسه داد و اعلام شد که وزیر خارجه این کشور در راس یک هیات بلندپایه برای تسریع اجرای توافقات دوجانبه، به تهران سفر می‌کند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان همچنین اعلام کرد که اکنون تسریع در نهایی‌سازی پیمان تجارت آزاد میان دو کشور در اولویت خواهد بود.

کد خبر 63915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =