تجارت خارجی ۸.۷ میلیارد دلاری ایران/ فرصت طلایی تجارت با همسایگان

حجم تجارت خارجی کشور در دو ماهه نخست امسال ۸.۷ میلیارد دلار بود و ۶ کشور از جمله چین و امارات عمده ترین شرکای تجاری ایران بودند؛ با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند تشکیل وزارتخانه جدید بازرگانی در دولت ممکن است سبب بروز نوساناتی در تجارت خارجی شود.

به گزارش روز یکشنبه "اگزیم نیوز"، بررسی آمار مربوط به تجارت خارجی دو ماهه کشور نشان می دهد در این مدت کل تجارت ایران به ۱۳.۴ میلیون تن و ارزش ۸.۷ میلیارد دلار رسید که ۳.۸ میلیارد دلار از آن صادرات بدون نفت بوده است.

برپایه این گزارش، ۴.۹ میلیارد دلار از حجم تجارت خارجی کشور در این دوره مربوط به واردات بوده که وزن آن به ۲.۹ میلیون تن رسید. کشور در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال با کشورهایی مانند چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، آلمان و هند دارای بالاترین حجم تجارت و مبادلات کالایی بوده است.

در واقع می توان گفت کشورهای چین، امارات متحده عربی، آلمان، هند، عراق، ترکیه و روسیه عمده ترین شرکای تجاری ایران در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال بوده اند.
حجم تجارت ایران و چین در دو ماهه نخست امسال مجموعا ۴.۸ میلیارد دلار بوده و تجارت ایران و ترکیه نیز در این دوره به حدود ۱.۸ میلیارد دلار رسید.

حجم تجارت خارجی کشور در فروردین و اردیبهشت امسال بین ایران و امارات متحده عربی به بیش از ۳ میلیارد دلار رسید و روسیه و هند نیز به ترتیب ۲۶۹ و ۳۳۱ میلیون دلار تجارت با ایران داشته اند.

بایزید مردوخی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وضعیت تجارت خارجی ایران و فرصت های موجود در این بخش برای اقتصاد کشور، گفت: کشورهای همسایه فرصتی طلایی برای اقتصاد ایران محسوب می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: وجود کشورهای منطقه شانس خوبی برای اقتصاد ایران محسوب می شوند که نگاه کارشناسی برای ارزیابی آنها نیاز است.

وی ادامه داد: همسایگان خارجی ما به کالاهای تولیدی نیاز دارند که بخش اعظمی از آن به بخش صنعتی معطوف است که اگر بتوانیم نیازهای آنها را ارزیابی و تامین کنیم و توان رقبای تجاری رو بسنجیم، میزان و نوع تجارت با همسایگان تعیین خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دولت بتازگی درخواست تشکیل «وزارت بازرگانی» را ارائه کرده و مجلس نیز با رای بالا آن را به تصویب رساند که این اتفاق عقبگردی به گذشته است، چون تلاش های زیادی برای الصاق بازرگانی با دلایل مختلف به صنعت و معدن صورت گرفت. شاید بهتر بود دولت به جای ایجاد وزارت بازرگانی به اصلاح نظام صنعت، معدن و تجارت می پرداخت، نه اینکه دست به جداسازی بزند.

مردوخی تاکید کرد: البته این نگرانی وجود دارد که اگر بخش بازرگانی وزارتخانه شود؛ بخش صنعت و معدن از بین برود. درست است در مدیریت بخش های صنعت، معدن و تجارت موفق نبودیم اما می توانستیم با اصلاحات ساختاری نقاط ضعف این وزارتخانه را برطرف کنیم. برای تحقق این موضوع هم می بایست دست و دلبازی منوط بر دانش و علم در صنعت و بازرگانی انجام می شد.

کد خبر 64035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =