چرا مرغداران مرغ لاین پرورش نمی‌دهند؟

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به احیای نژاد مرغ ایرانی آرین، گفت: زمانی که مرغ لاین آرین مورد پسند مردم قرار گیرد خودبه‌خود تولید آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما مسئله دیگر این است که انگلیس حاضر به رهاکردن طعمه خود در ایران نیست.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، در کشور ما مرغ به‌عنوان یکی از اقلام اصلی تأمین‌کننده پروتئین در سبد کالای خانوارها شناخته می‌شود به همین خاطر، باتوجه‌به وضعیت تحریم‌ها و تأثیر بالای خوراک افراد بر سلامت جامعه، اهمیت خودکفایی کامل در تولید محصولات استراتژیک مانند مرغ بیش از گذشته آشکار شده است.

ایران جزو معدود کشورهای دارنده «مرغ لاین» به نام «آرین» است که می‌تواند مبدأ تولید گوشت مرغ در کشور باشد، اما مرغداران عمدتاً از این نژاد استفاده نمی‌کنند. «حیوانات لاین» به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفاً با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند.

گرچه تنها درصد کمی از مرغداران ایرانی از نژاد آرین برای پرورش مرغ گوشتی استفاده می‌کنند؛ اما بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، این نژاد دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در پدافند غیرعامل کشور بوده و وجود آن به‌عنوان یک امتیاز بالقوه برای تأمین نیازهای مرغداری‌های کشور به جوجه‌های اجداد سبب شده تا شرکت‌های خارجی نتوانند از اعمال فشارهای تحریمی بر صنعت مرغ ایران استفاده کنند.

بی‌توجهی کامل برخی مسئولان به مصالح کشور

از سوی دیگر، باتوجه‌به گذشت بیش از ۳ سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر احیای مرغ لاین آرین و همچنین ضرورت حفظ، ارتقا و تثبیت مرغ آرین تاکنون اقدام مؤثری در این‌ خصوص صورت نگرفته است و به عبارتی می‌توان گفت تاکنون اقدامات دولت در این زمینه نتیجه‌بخش نبوده است.

در همین راستا، علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیرامون اهمیت احیای مرغ لاین آرین بیان کرد: در این نژاد مرغ به‌صورت خاص تمام ویژگی‌های ژنتیکی و صفات موردنیاز برای صنعت مرغداری جمع‌آوری شده است.

تغییر ذائقه مردم از مرغ لاین آرین به مرغ‌های بزرگ انگلیسی

وی در خصوص تاریخچه مرغ لاین توضیح داد: با وجود اینکه در سال‌های اول انقلاب در دهه ۶۰ از نظر تمام دنیا تولید مرغ لاین در ایران امر غیرممکنی بود ولی توانستیم مرغ نژاد آرین را در کشور تولید کنیم به‌گونه‌ای که تا اواسط دهه ۷۰ بدون نیاز به واردات مرغ تمام بازار در اختیار مرغ لاین بود؛ اما در سال ۷۶ با تغییر سکان دولت و واردکردن مرغ راس انگلیسی و آمریکایی به سبد غذایی کشور، ذائقه مردم از مرغ لاین آرین به مرغ‌های بزرگ راس تغییر پیدا کرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با ابراز ناراحتی از مساله تغییر ذائقه مردم نسبت به مرغ لاین بیان کرد: بهترین مرغ، مرغی طبیعی است که ضمن مصرف حداقل مواد افزودنی، وزن آن میان ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم باشد؛ اما متأسفانه باگذشت زمان و با استفاده از تبلیغات، مطبوعات و غیره ذائقه مردم را به سمت مرغ بزرگ یا همان مرغ راس انگلیسی سوق داده‌اند.

چرا مرغداران مرغ لاین پرورش نمی‌دهند؟

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران کشور بنا به دلایلی از جمله اختلاف در ضریب تبدیل مرغ‌ها حاضر به استفاده از مرغ نژاد آرین نیستند، تشریح کرد: ضریب تبدیل به معنای غذایی است که به مرغ داده می‌شود تا در مدت‌زمان معینی مرغ به وزن مشخصی برسد. ضریب تبدیل مرغ ایرانی ۱.۸ تا ۲ کیلوگرم و مرغ انگلیسی ۱.۵ تا ۱.۶ کیلوگرم است بنابراین ۳۰۰ گرم اختلاف برای مرغداران در مقیاس بزرگ مقدار قابل‌توجهی می‌شود.

وی عنوان کرد: بنابر عقل منفعت‌طلبی برخی از مسئولان هر هزینه‌ای که برای مرغ لاین ایرانی شود نه‌تنها سودی ندارد؛ بلکه هزینه اضافه تلقی می‌شود؛ به همین دلیل نسبت به برخی از اصلاحات برای کاهش هزینه‌های مرغ لاین برای مرغداران بی‌توجهی شده است.

ورود حیوانات وحشی به مرکز مرغ لاین آرین!

علیزاده در خصوص وضعیت بسیار اسفناک مرکز مرغ لاین آرین در بابل‌کنار توضیح داد: علاوه بر اینکه ساختمان‌های این مرکز در ۸ تا ۱۰ سال گذشته فرسوده شده حتی در برخی از نقاط آن حیوانات وحشی دیده می‌شود این در حالی است که این مجموعه باید برای جلوگیری از بیماری‌های گوناگون مرغ کاملاً قرنطینه باشد.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تغییرات و گشایش‌هایی در جهت احیای مرغ لاین ایرانی انجام می‌شود؛ اما همان گونه که برای نابودی آن از سال ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۰ طول کشید برگشت آن نیز زمان‌بر خواهد بود البته بازگشت به وضعیت قبل به دلیل تغییرات زیاد زیرساخت‌ها بسیار سخت است؛ اما این موضوع با عزم ملی در خرید مرغ ایرانی آرین سرعت پیدا می‌کند.

کد خبر 64040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =