رضوانی‌فر: امکان ترخیص دارو با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی فراهم شده است

رییس گمرک با بیان اینکه ترخیص دارو به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود، گفت: امکان پرداخت نسیه دارو و استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی فراهم شده که به موجب آن با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی، ترخیص صورت گیرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمد رضوانی‌فر در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور افزود: براساس بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه امسال میزان حقوق ورودی دارو، مواد اولیه و تجهیزات مصرفی پزشکی، مواد اولیه و خطوط شیمیایی تولید از ۴ به یک کاهش پیدا کرد؛ با وجود تاخیر در ابلاغ فهرست گمرکی میزان حقوق ورودی داروهای ساخته شده و شیرخشک نیز مطابق با بند (ب) تبصره (۷) بودجه ۱۴۰۲ از ۴ درصد به یک درصد رسید.

وی با بیان اینکه ترخیص دارو به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود، اظهار داشت: ترخیص در خصوص دارو و مواد اولیه بوده است.

رضوانی‌فر با اشاره به جلسه با رییس مجلس در ۱۸ اردیبهشت گفت: نرخ پایه ضمانت‌نامه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که این عدد به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد تا شرکت‌ها بتوانند از این امکان استفاده کنند. این مسئله برای مالیات بر ارزش افزوده نیز تحقق پیدا کرد و مقرر شد بابت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های دارویی ضمانت‌نامه پذیرفته شود. همچنین بر اساس ضمانت‌نامه‌ای مقرر شد تجهیزات دارویی با حداقل اسناد ترخیص شود و این موضوع با همراهی مسئولان وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: امکان دیگری که رئیس کمیسیون بهداشت به آن اشاره کرد که اگر اجرایی نشود هزینه‌های شرکت‌های دارویی افزایش می‌یابد، حمل یکسره است که در خصوص داروهای زنجیره سرد، واکسن‌ها و داروهای فوریتی است. در خصوص این داروها ما از امکان حمل یکسره استفاده می‌کنیم یعنی از زمانی که دارو وارد گمرک می‌شود مستقیما به انبار شرکت‌ها منتقل و تشریفات گمرکی پس از آن انجام می‌شود.

رضوانی‌فر افزود: امکان پرداخت نسیه دارو و استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی ایجاد شده که در صورت کامل بودن اسناد و مدارک با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی ترخیص انجام شود. این ظرفیت طی سه ماه گذشته استفاده شده که بالاترین استفاده از این ظرفیت نیز در خصوص شرکت سرم‌سازی رازی بود که با تعهد وزیر ترخیص شد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: شرکت‌های دارویی و خدمات دارویی تأکید دارند که در خصوص تکمیل خطوط تولید دچار مشکل هستند که در این زمینه از ظرفیت بند (۱) ماده (۳۸) قانون صادرات و واردات استفاده شده و امکان ترخیص لوازم یدکی و تجهیزات مصرفی صنعت دارو بدون ثبت سفارش فراهم کردیم تا توقفی در خطوط تولید به وجود نیاید.

کد خبر 64323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =