خاندوزی: سرعت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی افزایش یافته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ابلاغیه جدید مربوط به کاهش تعرفه واردات دارو و تجهیزات پزشکی به یک درصد از ۲۵ خرداد به گمرکات کشور ابلاغ شده است، گفت: سرعت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی افزایش یافته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سید احسان خاندوزی روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی اختصاص داشت، افزود: یکی از اقدامات وزارت اقتصاد و خزانه داری کل کشور تخصیص ماهانه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت و درمان است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در همین ایام یکی از نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی که نمایندگان به من منتقل کردند، این بود که با وجود نیاز بیمارستان‌ها و بخش درمانی کشور چرا این اندازه تاخیر در ترخیص تجهیزات وجود دارد، گفت: هر ماه که مالیات ارزش افزوده وصول می‌شود، به شکل خودکار و بدون نیاز به سازمان برنامه و بودجه یک درصد سهم بهداشت و درمان را ارسال می‌کنیم و این یکی از اتفاقات مثبت است.

خاندوزی با یادآوری اینکه در موضوع دارو فقط گمرک دخیل نیست، اظهار داشت: رویه‌هایی در حوزه گمرک پیگیری شده تا ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی تسریع شود.

وی یکی از موانع موجود را لزوم اخذ شناسه ارزی بانک مرکزی برای شرکت‌های وارد کننده برشمرد و توضیح داد: با هماهنگی صورت گرفته اجازه دادیم تا ۹۰ درصد بدون لزوم اخذ این شناسه کالا وارد کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در بحث حقوق گمرکی کالاهای اساسی دارو از چهار درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرد و ما در زمینه تسریع فرآیند واردات دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی اگر از خود دستگاه‌های مجری پیگیرتر نباشیم، منفعل‌تر نخواهیم بود.

خاندوزی با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد از بهمن‌ماه سال گذشته نگرانی خود را طی نامه‌هایی به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد و تلاش خود را به کار بست تا فرآیند واردات دارو و تجهیزات پزشکی تسهیل شود، افزود: از ۲۵ خردادماه با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در مبادی گمرکی افزایش یافته است.

وی به نامه دهم فروردین ماه خود به رییس جمهور برای تسریع در ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ همان روزی که مصوبه در هیات دولت صادر شد یعنی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ و همان روزی که مصوبه مربوط به شورای عالی هماهنگی سران سه قوه صادر شد یعنی در روز هشتم خرداد ۱۴۰۲، به گمرک اعلام شد که باید از همان روز این موضوع به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: براساس ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات، تنها مرجع انحصاری ابلاغ در حوزه ورود و صدور کالاها وزارت صمت است که ابلاغ و گمرک ایران هم اجرا می‌کند.

خاندوزی با بیان اینکه در روزهای نخست آغاز به کار وزیر جدید صمت، رئیس کل گمرک ایران را به دفتر وی فرستادم تا پیگیر امور باشد، گفت: در برخی از انبارهای کشور داروهایی همچنان وجود دارد که شرکت‌های وارد کننده به این دلیل که نامطمئن بودند چه نرخی اعمال خواهد شد و چون شناسه‌های ارزی خود را دریافت نکرده بودند، در واردات تعلل می‌کردند

وی با بیان اینکه ابلاغیه وزارت صمت و گمرک از ۲۵ خرداد آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که این اقدام و دغدغه درست مجلس شورای اسلامی منجر به گره گشایی از حوزه سلامت کشور شود.

کد خبر 64324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =