معاون وزیر صمت: حوزه صنعت در کشور پنج برابر رشد کرد

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: روند رشد در بخش صنعت کشور بر اساس گزارش بانک مرکزی جهشی بوده است که رشد آن پارسال پنج برابر متوسط این حوزه در هشت سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی برادران روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف در مشهد افزود: رشد صنعت کشور طی سال گذشته ۹.۵ درصد گزارش شده است، در حالیکه هدفگذاری در این بخش در سال گذشته هشت درصد بود، این رشد نشان می دهد که کشور از دوره رکود خارج و به دوره رشد وارد شده است.

وی به پیشینه ارزشمند اصناف در کشور اشاره و بیان کرد: همه واحدهای صنفی در این کشور پیشینه و هویت قوی دارند که مهمترین هویت آن داشتن مفهومی به نام روزی حلال و امانتداری است، ارزشمندی واحدهای صنفی در مشهد به سبب همجوار بودن بارگاه منور رضوی، امانتداری خوب آنها است که از این منظر الگوی کشور هستند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت با موافقت رییس جمهوری برای صنوفی که دایره خدمات رسانی گسترده ای دارند، روزهای دیگری جدا از روز ملی اصناف در سالنامه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت، چرا که نقطه قوت اصناف، تلاش برای خدمت است.

وی یکی از مهمترین دغدغه های وزارت صمت را وجود کالاهای تقلبی ذکر و اضافه کرد: همواره مشهد پایین ترین نرخ کالاها را در کشور داشته و بازار این شهر رقابتی بوده است، لذا مهمترین فرصت بهبود آن است که صنوف این شهر اعتباری که بدست آورده اند را با رقابت منفی حراج نکنند و جنس تقلبی و غیراستاندارد به فروش نگذارند.

برادران اظهار داشت: بر اساس قانون نظام صنفی و تکالیفی که در نظر گرفته شده است، باید بازرسی و نظارت توسط اتحادیه ها در سطح بازار انجام گیرد، ما نیز ترجیح می دهیم بدون دخالت دستگاه های اجرایی، بازرسان اتحادیه ها هم بر روند توزیع و عرضه کالا در بازار نظارت کنند و هم آموزش و تقویت واحدهای صنفی را بر عهده گیرند، جوانان حوزه صنف باید توسط ریش سفیدان و پیشکسوتان این عرصه ارشاد شده و راه موفقیت را طی نمایند.

شفافیت ۹۰ درصدی با راه اندازی سامانه جامع تجارت

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: ۱۰ روز نخست تیرماه که با روز ملی اصناف شروع می شود، دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است، باید از صنوفی که وظیفه تامین را در زنجیره تولید تا مصرف کالا برعهده دارند، قدردانی کرد.

احمدرضا رجبی افزود: افزون بر این زمینه ایجاد یک شبکه یکپارچه از اطلاعات، دانش، خدمات شفاف به مردم فقط در بستر سامانه های به روز فراهم می شود.

وی بیان کرد: در این راستا وزارت صمت سامانه جامع تجارت را راه اندازی کرده که شفافیت در عرصه تامین مواد اولیه تا عرضه کالا را به ۹۰ درصد رسانیده است، در این میان شبکه اصناف یکی از پایه های قدرتمند در این بخش که صفر تا ۱۰۰ تامین مواد اولیه تا عرضه را انجام می دهد، انتظار می رود همه فعالیتهای اقتصادی در این شبکه شفاف قرار گیرد تا از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: چند سالی به دلیل شیوع کرونا انتخابات اتحادیه های صنفی در این استان به تعویق افتاد، از سال ۱۴۰۰ بویژه در ۱۴۰۱، با هماهنگی اصناف و دستگاه های نظارتی روند اجرای انتخابات سرعت گرفت.

به گفته وی، در نهایت انتخابات صنفی برای ۲۸۲ اتحادیه و اتاق اصناف در خراسان رضوی برگزار و احکام منتخبین نیز صادر شد که از این تعداد ۵۸ مورد مربوط به مشهد بود که به لحاظ آاماری کم سابقه بوده است.

رجبی اظهار داشت: کمیسیون نظارت خراسان رضوی نیز در مرکز استان و شهرستانها تشکیل شده و تاکنون دستور عقب مانده ای ندارد، تشکلهای صنفی که نیاز به تسهیلات بانکی داشته اند، از محل تسهیلات "رونق تولید" مورد حمایت قرار گرفته اند، صنوف توزیعی و خدماتی نیز تسهیلات بانکی خود را در قالب تسهیلات بخش تجارت دریافت کرده اند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان و عضویت مستمر اتاق اصناف در کارگروه تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: تاکنون صاحبان صنوف هم در حوزه کالاهای طرح تنظیم بازار و هم طرح کالابرگ الکترونیکی همراهی خوبی داشتند.

وی با اشاره به تعهد استان خراسان رضوی در سال گذشته مبنی بر ایجاد ۱۱۵ هزار شغل، افزود: از این تعداد ۴۴ هزار و ۴۰۰ اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت بوجود آمده و در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است که صنوف در بخش عمده ای از آن نقش پررنگی داشتند.

کد خبر 64531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =