رشد ۷۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا در دو ماهه ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات ایران به این کشورها در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت، «رحمت‌الله خرمالی» از برگزاری نشستی دور دوم نمایشگاه اختصاصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران خبر داد و اظهار داشت: دور نخست این نمایشگاه در تیرماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور مقامات و شرکت‌های کشورهای عضو این اتحادیه برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت بازار ۱۸۰ میلیونی این کشورها برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و نزدیکی سیاسی و اقتصادی آنها با کشورمان و همچنین اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات با اتحادیه مذکور برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد، در نظر است دور دوم این نمایشگاه در فضایی بالغ بر پنج هزار متر مربع و با حضور مقامات و شرکت‌های بیشتری در تاریخ ۱۳ لغایت ۱۶ آذر سال جاری در تهران برگزار شود.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نخست خوشبختانه صادرات کشورمان به این کشورها در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه قبل ۲۸ درصد و در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته که بیشترین رشد صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان بوده است.

خرمالی ادامه داد: با توجه به اهمیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همچنین اهمیت افزایش مبادلات تجاری کشورمان با این کشورها در این دور از برگزاری از نمایشگاه در تلاش هستیم از مقامات و شرکت‌های کشورهای این مناطق نیز برای حضور در نمایشگاه و برگزاری همایش های تجاری دعوت به‌عمل آوریم.

به گفته وی، حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی برگزار خواهد شد و در نظر است در حاشیه نمایشگاه همایش‌های تخصصی در خصوص موضوعات زیرساختی از جمله حمل و نقل و کریدور شمال- جنوب، مسائل پولی و بانکی و گمرکی و موافقت‌نامه‌های تجاری و همکاری‌های علمی،فرهنگی و دانش‌بنیان نیز برگزار شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر افزایش صادرات کالاها با ارزش افزوده بالا در اهداف صادراتی این سازمان قرار گرفته و امید است با برپایی این نمایشگاه و حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند کشورمان در این نمایشگاه شاهد تنوع سبد صادراتی باشیم.

نشست نحوه برگزاری دور دوم نمایشگاه اختصاصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تاریخ ۶ تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 64566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =