ارقام جدید میوه‌های گرمسیری برای کاشت وارد کشور شد

مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی قزوین گفت: ارقام جدید و تجاری میوه‌های گرمسیری شامل موز، آناناس، گواوا، پاپایا و انبه برای کاشت در باغ‌های مناطق جنوب و گلخانه‌ها وارد کشور شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، زهرا جلیلی مقدم در حاشیه نشست تخصصی مدیران باغبانی کشور افزود: پیش از این به طور محدود این ارقام وارد و در باغ‌های الگویی به شکل پایلوت و آزمایشی مورد کشت قرار گرفت و پس از مثبت بودن نتایج و ارزیابی واردات آنها برای تکثیر و کشت در باغ‌های مناطق گرمسیری و جنوبی کشور و گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسوول اظهار داشت: کشت این ارقام نه تنها موجب کاهش واردات این میوه ها و جلوگیری از خروج ارز خواهد شد بلکه ارزآوری و رونق کشاورزی در بخش باغبانی را بدنبال خواهد داشت. واردات ارقام تجاری خرما نیز با هدف ساماندهی نخیلات و حذف ارقام غیرمثمر در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه سرانه تولید محصولات باغی در دنیا ۹۵ کیلوگرم اما در ایران ۲۷۸ کیلوگرم است، افزود: حدود سه برابر دنیا سرانه تولید میوه داریم که نشان از استعداد بالای کشور در این بخش از کشاورزی است.

جلیلی مقدم اضافه کرد: ۱۳ اقلیم در جهان وجود دارد که ۱۱ مورد آن را در کشور خود داریم که این تنوع آب و هوایی باعث متنوع بودن محصولات باغی ما شده است.

مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید زعفران و گل محمدی رتبه نخست دنیا، پسته رتبه دوم و در تولید هشت محصول باغی دیگر از جمله انار و خرما نیز رتبه سوم تا هشتم دنیا را داراست.

وی تاکید کرد: ۷۵۰ میلیون تن محصولات باغی در دنیا به تولید می‌رسد که سهم ایران در این آمار ۲۴ میلیون تن است.

کد خبر 64618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =