پالایشگاه‌های هند پول نفت روسیه را به یوان می‌پردازند

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول بخشی از نفت خریداری شده از روسیه به یوآن چین را آغاز کردند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول بخشی از نفت خریداری شده از روسیه به یوآن چین را آغاز کرده‌اند.

تحریم‌های غرب مسکو و مشتریانش را وادار کرد تا جایگزینی برای تسویه حساب‌های دلاری پیدا کنند.

پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه به علت جنگ با اوکراین و تغییر مسیر محموله‌های صادراتی این کشور، هند به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه از طریق دریا، ظهور کرده است.

دلار آمریکا مدت‌هاست که اصلی‌ترین ارز جهانی برای مبادله نفت است و هند از آن برای خرید محموله‌های نفتی استفاده می‌کند اما اکنون یوآن نقش مهمی را در سیستم مالی روسیه ایفا می‌کند زیرا مسکو به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از شبکه‌های مالی دلار و یورو کنار گذاشته شده است.

چین نیز بیشتر واردات انرژی خود از روسیه را با یوآن پرداخت می‌کند و در سه ماهه نخست امسال با پشت سرگذاشتن عربستان به بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل شد.

یک منبع دولتی هند گفت: «در صورتی که بانک‌ها تمایلی به تسویه با دلار نداشته باشند، برخی از پالایشگاه‌ها به ارزهای دیگری مانند یوآن پرداخت می‌کنند.»

به گفته ۳ منبع آگاه، شرکت ایندین‌اویل، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام روسیه نخستین پالایشگاه دولتی در است که در ماه ژوئن برخی از خریدهای نفتی از روسیه را به یوآن پرداخت کرد.

دو منبع دیگر گفتند، حداقل ۲ پالایشگاه از ۳ پالایشگاه خصوصی هند نیز هزینه برخی از واردات روسیه را به یوآن پرداخت می‌کنند.

مشخص نیست چند محموله نفتی هند از روسیه به یوآن پرداخت شده است.

به گفته منابع، پالایشگاه‌های هندی برخی از پرداخت‌های غیر دلاری نفت روسیه را با درهم امارات نیز تسویه کرده‌اند.

این منابع توضیح دادند، اولویت با پرداخت با دلار است اما پالایشگاه‌ها گاهی با ارزهایی نظیر درهم و یوآن نیز پرداخت انجام می‌دهند.

بانک مرکزی روسیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است، سهم یوآن چین در صادرات و واردات روسیه در ماه آوریل، جهش دیگری ثبت کرده و به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 64776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =