۶ اقدام مهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی

معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری، ۶ اقدام مهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی را توسعه فاز ۱۱، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، شیرین‌سازی میعانات گازی، بهره‌برداری از اسکله صادراتی گاز مایع و احداث خط لوله فاز ۱۶ برشمرد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت نفت، سجاد خلیلی امروز پنجشنبه در نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور با مدیران صنعت نفت در پارس جنوبی با بیان اینکه دشمنان ایران نه‌ تنها در توسعه پارس جنوبی کمک نکردند بلکه در زمین رقبای ایران فعال بودند، گفت: از همین رو تلاش در این عرصه جهاد اقتصادی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به روایت پیشرفت اقدام‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم، ادامه داد: منطقه پارس جنوبی نماد پیشرفت صنعت نفت در سال‌های اخیر است.

خلیلی با بیان اینکه بیش از ۹۰ میلیارد دلار طرح در شرکت ملی نفت ایران و در بخش بالادست در این منطقه اجرایی شده است، تأکید کرد: ۵۰ درصد گاز ایران، ۷۰ درصد تولید گاز کشور و ۸۰ درصد میعانات گازی سهم پارس جنوبی است.

وی گفت: با توجه به اینکه میعانات گازی تولید شده برای تولید بنزین و گازوئیل اختصاص پیدا می‌کند بنابراین این میدان مشترک سهم مهمی در تأمین بنزین و گازوییل کشور دارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیش از این معطل حضور شرکت‌های خارجی بود، تصریح کرد: اما در دولت سیزدهم جابه‌جایی سکوی فاز ۱۱ انجام شد و تولید روزانه ١٥ میلیون مترمکعب گاز از آخرین فاز پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

خلیلی افزود: در دولت گذشته ۳۵ نفتکش عظیم میعانات گازی روی آب به مدت ۳ سال معطل مانده بود و فروش نفت را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده بودند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در دولت سیزدهم اما نه‌تنها میعانات گازی به فروش رفت، صادرات نفت نیز افزایش یافت و اکنون میعانات گازی روی آب به صفر رسیده است.

وی تأکید کرد: ۶ اقدام مهم در پارس جنوبی در دولت سیزدهم انجام شده که شامل توسعه فاز ۱۱، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، شیرین‌سازی میعانات گازی، اسکله صادراتی و ... است.

کد خبر 65664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =