کاهش انتظارات تورمی در دولت جدید/ اعلام شاخص‌های اقتصادی توسط دولت ادامه یابد

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است که ارائه آمار و شاخص‌های اقتصادی از درآمدهای ارزی کشور می‌تواند آثار مثبت روانی بر جامعه و در عین حال سبب ایجاد انگیزه برای فعالان اقتصادی باشد و این روند حتما باید ادامه پیدا کند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، «سیدکمال سیدعلی» در خصوص شاخص‌های اعلام شده در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: اعلام آمار و شاخص‌های اقتصادی باید تداوم داشته باشد، یعنی این شاخص‌ها باید نسبت به سال قبل در سال جدید اعلام و روند آن مشخص باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آنچه از شاخص‌های اقتصادی توسط رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و نیز وزیر اقتصاد اعلام شد و آنچه در فضای اقتصادی کشور دیده می‌شود، نشانه کاهش انتظارات تورمی است.

سیدعلی عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کاملا مشخص و مبرهن است که هجمه و عطش خرید خودرو، ارز و مسکن کاهش یافته است، بنابراین تبیین و اعلام این شاخص‌ها باید برای مردم تداوم داشته باشد.

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه هنوز محدودیت‌های فروش ارز در بازار همچنان برقرار است، اظهار داشت: برای رسیدن به یک ثبات و ملموس شدن برنامه ریزی های اقتصادی باید همه شاخص‌ها با هم در نظر گرفته شود، به عنوان مثال هنوز سرانجام جبران کسری بودجه جدید مشخص نشده است.

وی افزود: در عین حال، بانک مرکزی باید اعلام کند که چه میزان اضافه برداشت و ناترازی بانک‌ها کنترل شده است.وی افزود: فروش اوراق یک تصمیم درست اما باید دولت اعلام کند که بخش خصوصی چقدر از این اوراق را می تواند خریداری کند، چرا که همه این موارد روی شاخص های اقتصادی اثر گذار است و در محاسبات فعالان اقتصادی نیز قطعا موثر خواهد بود.

سیدعلی گفت: اگر برنامه‌ریزی دولت برای هدف کنترل و کاهش تورم به ۳۰ درصد است باید در سه ماهه اول میزان یک چهارم آن اعلام شود چرا که همانطور که گفته شد این مسائل در محاسبات و برنامه‌ریزی‌های فعالان اقتصادی موثر خواهد بود.

سیدعلی افزود: به عنوان مثال باید میزان فروش نفت اعلام شود که اگر این میزان بالای ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار بشکه است، بتواند اثر روانی برای جامعه داشته و مردم نیز امیدوارتر شوند در عین حال نیز فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری انگیزه بیشتری داشته باشند که البته این برعهده وزارت نفت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: به طور کلی به نظر می‌رسد، انتظارات تورمی کاهش و نرخ ارز نیز با ثبات همراه بوده است که این موارد در کنار سایر شاخص‌های اقتصادی علامت مثبتی برای اقتصاد، مردم و فعالان اقتصادی است. البته روند کاهشی این شاخص‌ها و ارقام باید ادامه دار باشد.

سیدعلی در پایان تاکید کرد که به طور کلی ارائه ارقام حاصل از فروش نفت و ارز یعنی همان درآمدهای ارزی اثرات مثبت روانی در افکار عمومی دارد.

کد خبر 65944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =