ثبات روابط بازرگانی ایران و عراق برپایه تقویم کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ثبات روابط بازرگانی بین ایران و عراق بر پایه تقویم کشاورزی، گفت: اسناد کشاورزی در چارچوب استانداردهای طرفین ایرانی و عراقی به انضمام تقویم کشاورزی مطابق با شرایط بازار و نیاز فصلی طرفین به محصولات مورد تقاضا مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی نیکبخت» در دیدار با «عباس المالکی» وزیر کشاورزی عراق در نخستین نشست کمیته مشترک همکاری کشاورزی دو کشور همسایه حول محور منافع ملی، با اشاره به توان علمی- فناوری در حوزه کشاورزی و منابع پایه موجود در دو کشور افزود: هر یک از طرفین می‌توانند از امکانات موجود و ظرفیت علمی و تخصصی یکدیگر به‌منظور توسعه کشاورزی بهره بگیرند و جمهوری اسلامی آمادگی دارد داشته‌ها و یافته‌ های خود را در اختیار همسایه خویش قرار دهد.

رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی مورد انتظار طرفین

وزیر جهادکشاورزی بر رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی در چارچوب توافق طرفین تاکید کرد و اظهار داشت: سال ۲۰۵۰ به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، سالی دشوار برای تامین غذا در جهان خواهد بود. این موضوع با توجه به تغییر اقلیم و آسیب منابع پایه مانند آب و خاک در منطقه ما اثرات شدیدتری به جا خواهد گذاشت؛ از این رو با اتخاذ تدابیری در جهت همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کشاورزی، به‌ویژه همسایگان و به‌خصوص ایران و عراق، خواهیم توانست از عواقب آسیب‌زای آن به دور باشیم.

وی تصریح‌کرد: حوزه‌های تجاری، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و فناوری در بخش کشاورزی، نیاز متقابل طرفین است، ایران آمادگی دارد در موارد یاد شده داشته‌های خود را در شیلات، دامپروری، زراعت، باغبانی و دیگر موضوعات کشاورزی در اختیار عراق قرار دهد و در مقابل از ظرفیت‌های علمی و تخصصی این کشور بهره‌برداری کند.

نیکبخت با تاکید بر ثبات روابط بازرگانی بین دو کشور بر پایه تقویم کشاورزی، گفت: ما تقویم و برنامه تولید برای انواع محصولات در ایران داریم و در صورت هماهنگی دو کشور در تدوین تقویم کشاورزی، می‌توانیم ضمن تأمین بازار داخل، بخشی از نیاز عراق را برآورده و تامین کنیم و در مقابل، آن قسمت از تقاضای ایران را که امکان تولید داخل ندارد، از عراق وارد کنیم.

به گفته وی، کشورمان با بهره‌گیری از استاندارد و ضوابط قابل قبول سازمان حفظ نباتات در حوزه غلات خواهان رسیدن بی‌دغدغه این محصولات به دست مردم عراق است و این موارد با انتظار متقابل در تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه مد نظر قرار خواهد گرفت.

ایران در کشت گندم به خودکفایی می‌رسد

وزیر جهاد کشاورزی، توانایی کشور را در تولید محصولات زراعی خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال با برنامه‌ریزی انجام شده، توانسته‌ایم ۱۰ میلیون تن گندم برداشت کنیم و در یک یا دو سال آینده در کشت گندم به خودکفایی خواهیم رسید.

وی به مستعد بودن کشور در تولید سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز اشاره کرد و افزود: شیلات به عنوان ظرفیت بزرگ در سرمایه‌گذاری خارجی است، بنابراین ضمن برطرف‌سازی موانع و محدودیت‌ها، مسیری هموار را پیش پای سرمایه‌گذاران عراقی می‌گشاییم که با کمترین دغدغه در حوزه آبزی‌پروری و صید و صیادی سرمایه‌گذاری کنند.

این عضو کابینه دولت، صنایع تکمیلی و تبدیلی، فرآوری و زنجیره ارزش را از جمله حوزه‌های سرمایه‌گذاری پر بازده عنوان کرد و گفت: در محصولات باغی مانند انواع مرکبات رتبه نخست تا دهم جهانی هستیم و می‌توانیم در تامین نیاز عراق سهم داشته باشیم.

نیکبخت، با غنی خواندن تجربه دامپروری، از آمادگی ایران برای انتقال دانش این بخش به کشور همسایه خبر داد.

وی مذاکرات با همتای عراقی، توان علمی و اجرایی کشورمان در حوزه کشاورزی را با توجه به چهار دهه تحریم، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تفاهم دوجانبه و استفاده از توانمندی یکدیگر با لحاظ شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، می‌توانیم شرایط سخت را پشت سر گذاریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: ما با اجرای پروژه‌های زیربنایی مانند آب و خاک، از جمله در شبکه‌های آبیاری، زهکشی، انتقال آب و پمپاژ و تجهیزات مربوطه‏، تحت شرایط تحریم، به توانایی ارزشمندی با کمک نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان دست یافته‌ایم و طرف عراقی می‌تواند نیاز کشورش را در این زمینه‌ها از نظر قیمت، کیفیت و کمیت از شرکت‌های ایرانی تامین کند.

نیکبخت درباره کشت فراسرزمینی، خاطرنشان کرد: با توجه به منابع موجود در سایر کشورها، در نهایت سرمایه‌گذار ایرانی به دلیل علاقه دو ملت، عراق را اولویت نخست سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد.

چالش‌های اقتصاد جهانی را با همکاری هم کاهش می‌دهیم

«عباس المالکی» وزیر کشاورزی جمهوری عراق در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمینه کشاورزی و دامپروری، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تجربه سخت و تلخ داعش با اتخاذ مواضع برادرانه به حمایت از ما برخاست و در ادامه هم می‌توانیم با تکیه بر اشتراکات جغرافیایی، فرهنگی و دینی، در کنار سایر روابط، همکاری کشاورزی بین دو کشور را برای کاهش چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی به حداقل برسانیم.

وزیر کشاورزی عراق افزود: بحران کشاورزی ناشی از جنگ اوکراین لزوم همکاری کشورهای همسایه را بیش از پیش نشان می‌دهد و کشاورزی به عنوان مهمترین فعالیت اقتصادی امروزه مد نظر دو دولت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در زمینه اقتصادی با ایران انتظار همکاری بیشتری داریم و امیدواریم در زمینه تولیدات دامی و دامپروری به عنوان اهرم ثبات بخش بازار، همکاری متقابل داشته باشیم.

کد خبر 66139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =