معاون وزیر نفت: تاخیر ۲۰ ساله در پارس جنوبی را طی ۲۰ ماه جبران کردیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن توضیح درخصوص فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی گفت: موفق شدیم تأخیر ۲۰ ساله را با یک اقدام جهادی در ۲۰ ماه جبران کنیم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: مأموریت اصلی شرکت ملی نفت ایران، اجرای طرح‌های راهبردی در زمینه توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی است و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح توسعه و تولید از میادین گازی به میدان گازی پارس جنوبی مربوط می‌شود.

وی توضیح داد: میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی در جهان است که ۵۰ درصد ذخایر گاز ما در آن قرار دارد و ۷۰ درصد تولید گاز کشور از همین میدان صورت می‌گیرد؛ بنابراین طبیعی و ضروری است که در اجرای طرح‌های راهبردی توسعه و تولید حداکثری، میدان گاز پارس جنوبی در مرکز توجه ما در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

خجسته‌مهر گفت: میدان گازی پارس جنوبی دو ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که از نظر مخزنی در نقطه صفر مرزی با کشور همسایه قرار دارد و ویژگی دوم این است که از نظر اقتصادی از چهار لایه بهره‌ده گاز تولید می‌کند؛ بنابراین تولید از آن در سریع‌ترین زمان ممکن اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در ۲۰ سال گذشته به دلیل تأخیر و تعلل و ابهامات متعددی که وجود داشته تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی دستخوش اخم و لبخند بیگانگان قرار گرفته بود؛ اما موفق شدیم طی ۲۰ ماه به تولید گاز از این فاز برسیم.

وی بیان کرد: با اجرای کامل این طرح، روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده و سالیانه یک میلیون تُن اتان و یک میلیون تَن اِل‌پی‌جی حاصل می‌شود؛ همچنین با توسعه کامل این فاز حدوداً سالیانه پنج میلیارد دلار درآمد به دست خواهد آمد.

خجسته‌مهر افزود: این یک افتخار و نشان اقتدار برای جمهوری اسلامی است زیرا اولاً بعد از ۲۰ سال کشمکش و دست به دست شدن (از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۴۰۰) این فاز، که ابهامات زیادی در آن وجود دارد، موفق شدیم به دست متخصصان ایرانی تولید گاز از این فاز را انجام دهیم که نماد و جلوه‌ای از اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی در زمینه اقتصادی است.

وی تأکید کرد: نکته افتخارآمیز دیگر این است که توانستیم چهار سال زودتر از موعد مقرر، این کار را انجام دهیم و از این فاز گاز تولید کنیم زیرا برای تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیازمند یک سکوی بهره‌برداری بودیم که ساخت آن چهار سال به طول می‌انجامید اما با ابتکار و خلاقیت همکارانم در شرکت ملی نفت توانستیم با جابه‌جایی سکویی که در بستر دریا قرار داشت، مشکل را حل کنیم.

معاون وزیر نفت افزود: این کار برای اولین بار در کشور انجام می‌شد و نیازمند مهندسی پیچیده و پیشرفته بود. خیلی‌ها گمان نمی‌کردند بتوانیم این کار را انجام دهیم. در دنیا به سوی هرکسی دست کمک دراز کردیم تا از امکانات و تجهیزاتش استفاده کنیم، به دلیل تضییقاتی که وجود داشت از کمک به ما اجتناب می‌کردند اما با شعار «ما می‌توانیم» موفق شدیم تأخیر ۲۰ ساله را با یک اقدام جهادی در ۲۰ ماه جبران کنیم. این یک افتخار برای مردم ایران است و به آن می‌بالیم.

کد خبر 66510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =