تولید نفت در مناطق نفت خیز جنوب به شرایط قبل از تحریم بازگشت

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: تولید نفت در این شرکت به شرایط قبل از تحریم بازگشته است و در حال حاضر بالاترین فروش نفت را داریم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، علیرضا دانشی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اهالی رسانه در سالن امام رضا (ع) نفت اظهار کرد: الان مخازن خارک خالی است و همه نفت آن به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات شاخص این شرکت در تدوین برنامه‌ای پنج ساله برای شرکت مناطق نفت خیز جنوب خبر داد و بیان کرد: براساس این برنامه، هدفگذاری، برنامه عملیاتی و الزامات مشخص شده تا اقدامات موثر برای افزایش تولید به ثمر برسد.

بهره‌برداری از ۷۷ پروژه نفتی تا پایان سال جاری

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تا پایان شهریور ماه جاری ۱۷ پروژه و تا پایان امسال نیز ۷۷ پروژه به بهره‌برداری می‌رسند که در مجموع این پروژه‌ها نقش به سزایی در نگهداشت تولید و ارتقای توان عملیاتی خواهند داشت.

وی با اشاره به وسعت و گسترده مناطق نفت خیز جنوب در کشور بیان کرد: این شرکت به صورت مستقیم در پنج استان و به صورت غیرمستقیم در ۲ استان فعال است که در مجموع ۲۲۲ تاسیسات عظیم و ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله را در برمی‌گیرد.

دانشی رسالت تولید نفت، برای تامین خوراک پالایشگاهی کل کشور و تامین خوراک برای مجموعه عظیم پتروشیمی‌های بندر امام خمینی (ره) از جمله اقدامات این شرکت برشمرد و گفت: تامین خوراک برای دیگر مجموعه‌ها از جمله اهداف اصلی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.

وی اصلاح شیوه‌نامه‌ها، پرکردن انبارها و پرداخت کلیه بدهی‌ها و هدفگذاری افزایش تولید را از دیگر اقدامات اجرا شده و در دست اجرا عنوان کرد که در دولت سیزدهم برای رسیدن به هدفگذاری مورد نظر برنامه‌ریزی شده است.

هدفگذاری تولید بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برنامه‌ریزی برای تولید سه میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز در پنج سال آینده را از اهداف اصلی شرکت برشمرد و توسعه ۱۶ مخزن گازی در راستای پایداری تامین خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان یک اقدام شاخص قلمداد کرد.

وی بخشی از عقب افتادگی‌ها صنعت نفت را ناشی از شیوه‌نامه‌های نادرست دانست که در ۲ سال اخیر برای جبران این عقب‌افتادگی و عبور از این وضعیت، نسبت به اصلاح شیوه نامه‌ها اقدام و پیگیری شده است.

جمع‌آوری ۸۰ درصد گازهای همراه

دانشی جمع‌آوری گازهای همراه را یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۸۰ درصد گازهای همراه در حال جمع‌آوری هستند. در کل گستره مناطق نفت خیز جنوب در پنج استان ۲۰ درصد گاز همراه سوخته می‌شود که برای تک تک آن‌ها پروژه تعریف شده است و نفت تمام قد پای کار آمده است اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که همه مباحث زیست‌محیطی به نفت برنمی‌گردد.

وی افزود: با شروع به کار دولت سیزدهم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون این میزان به ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است در پتروشیمی مارون نیز در طرح جمع‌آوری گازهای همراه ۲۶۰ میلیون فوت مکعب گاز در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد: اجرای ۲۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری با اعتبار بیش از ۲۰۰ همت طرح توسعه ۱۶ مخزن مستقل با هدف تامین بخشی از گاز تزریقی به میادین نفتی و تامین خوراک صنایع پتروشیمی‌ و بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۰ میلیون دلاری پتروشیمی مارون و ۱.۲ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس از جمله پروژه‌های در دست اجرا هستند.

وی افزود: خرید، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه پمپ چند فازی در واحد اهواز چهار با اعتبار حدود ۹ میلیون یورو، تکمیل آزمایش ایستایی آب و تعمیرات فوری خط لوله موجود انتقال نفت لب سفید قلعه نار در محدوده شیرخانه سبزآب تا شوش، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه پمپ نمک‌زدایی در مارون پنج با ظرفیت انتقال ۱۰ هزار بشکه در روز و تکمیل طرح کبود از طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید با اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌های مناطق نفتخیز جنوب است که در سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

شرکت نفت تصمیم‌گیرنده نهایی در هزینه کرد مسئولیت‌های اجتماعی نیست

دانشی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی نفت بیان کرد: در اعتباراتی که تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی از نفت گرفته می‌شود شرکت نفت به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و دولت‌ و مدیریت استانی موثر هستند در استان خوزستان ۱۵ همت طی ۲ سال در اختیار استان قرار گرفته است که متولیان اجرای کار، ادارات کل استان هستند.

وی با اشاره به نهضت مسکن ملی در استان و نقش شرکت مناطق نفت خیز جنوب با وجود حریم و اراضی گسترده در استان خوزستان گفت: ما همچون دیگر سازمان ها و وزارت خانه‌ها در این زمینه فعال هستیم و اراضی مورد نظر را مشخص شده است که در حال رایزنی هستیم تا در اختیار مسکن ملی قرار گیرند.

نفت باید به بنگاه اقتصادی تبدیل شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: نفت می‌تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد به شرط اینکه به بنگاه اقتصادی تبدیل شود الان نفت بنگاه اقتصادی نیست و ما در غیر خام فروشی درآمدی نداریم.

وی افزود: در دنیا حدود هفت هزار محصول از نفت تولید می‌شود که در کشور ما در بهترین حالت و با ارفاق حدود ۵۰۰ محصول تولید می‌شود در حالی که ۶ هزار و ۵۰۰ محصول دیگر که شغل برای جوانان و درآمد برای کشور ایجاد می‌کنند تولید نمی‌شود.

دانشی ادامه داد: به منظور تولید دیگر محصولات در بخش پژوهش و فناوری تیمی تشکیل شده تا روی تولید محصول کار کنند. در این زمینه نقشه راه شکل گرفته است و تلاش شده مراکز علمی در این زمینه با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

کد خبر 66532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =