صنعت حلال، محور دیدار رئیس سازمان ملی استاندارد با رئیس شورای مفتیان روسیه

رئیس سازمان ملی استاندارد جمهوری اسلامی ایران در سفر به روسیه با حضور در مسجد جامع مسکو با شیخ راویل عین الدین رئیس اداره دینی مسلمانان و رئیس شورای مفتیان روسیه درباره همکاری ها در عرصه صنعت حلال دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، طرفین در این دیدار در زمینه ایجاد کمیته ای با هدف برداشتن گام های عملی در زمینه تعامل دوجانبه در زمینه هماهنگی بیشتر در حوزه استانداردسازی و صدور گواهینامه حلال توافق کردند.

در این دیدار که با حضور حسین ملکی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و در فضایی دوستانه برگزار شد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران را به رئیس شورای مفتیان روسیه ابلاغ و بر گسترش همکاری های دوجانبه تأکید کرد.

اسلام پناه در این دیدار گفت: توسعه روابط در حوزه صنعت حلال با روسیه از جمله در زمینه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و نشان منطبق با حلال موضوع بسیار مهمی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه ایران عضو هیات مدیره اسمیک و رئیس چندین کمیته متناظر موسسه اندازه‌شناسی جهان اسلام است، گفت: چشم انداز همکاری ها در صنعت حلال با روسیه روشن است.

رئیس شورای مفتیان روسیه با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه هماهنگ سازی استاندارد صنعت حلال دو کشور گفت: ما از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در راستای استانداردسازی صنعت حلال بهره‌ خواهیم برد و در این زمینه بر تشکیل کمیته فنی مشترک تأکید داریم.

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه افزود: مرکز بین‌المللی استاندارد و گواهی «حلال» که زیر نظر اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه فعالیت می‌کند، تجربه مثبتی از تعامل با ادارات دولتی ذیربط ایران برای صدور گواهی‌نامه محصولات روسی و صادرات بیشتر آنها به جمهوری اسلامی دارد.

عین الدین اظهار داشت: به جمهوری اسلامی ایران و همکاری مشترک در این زمینه اطمینان دارم و از این به بعد تعاملات به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.

در این ملاقات، برخی دیپلمات‌ها، معاونان سازمان ملی استاندارد ایران و معاونان اداره دینی مسلمانان روسیه و همچنین مدیرکل حوزه استاندارد حلال این اداره حضور داشتند.

بازدید از سایت آزمایش خودرو و مرکز اندازه شناسی فرکانس

پیش از این دیدار، رئیس سازمان ملی استاندارد و هیات همراه در حومه مسکو از مرکز VNIIFTRI که در حوزه اندازه شناسی فرکانس دولتی و اندازه گیری شاخص های دستگاه‌های تغذیه کننده آنتن‌ها فعالیت دارد و همچنین مرکز نامی NAMI که سایت آزمایش خودروها از نظر شاخصه های استاندارد است، بازدید کردند.

رئیس سازمان ملی استاندارد که یکشنبه بنا به دعوت رسمی همتای روس خود به روسیه سفر کرده است، چهارشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۲ به سفر خود پایان خواهد داد.

در این سفر، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و آنتون شالیف رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه سند همکاری های دوجانبه را به مدت پنج سال امضا کردند.

در این تفاهم‌نامه، همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه استاندارد کالاهای مبادلاتی و محصولات حلال طی پنج سال آینده ترسیم شده است.

کد خبر 66560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =