مخبر: راه‌آهن شلمچه ـ بصره حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد

معاون اول رئیس جمهور گفت: راه‌آهن شلمچه ـ بصره با همراهی دو کشور ایران و عراق حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد و امیدواریم برای دو کشور و همچنین سایر کشورهای منطقه منشاء خیر و برکت باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای بازدید از پایانه‌های مرزی و شرکت در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره که با حضور محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق برگزار می‌شود، راهی استان خوزستان شد.

وی پیش از این سفر یک‌روزه، پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره را طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا خواند که علاوه بر اتصال راه‌آهن دو کشور، می‌تواند تکمیل کننده مسیرهای بین المللی حمل و نقل باشد.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در این خصوص گفت: پس از تایید وزارت حمل و نقل عراق و استانداری بصره، مراحل مقرر در مصوبه (۲۳۳۳۳) هیات وزیران مربوط به اجرای خط ریلی پروژه بصره - شلمجه تکمیل شد و امروز کلنگ عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حمل و نقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران بر زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه مقدمه ای بر پروژه های حمل و نقل راهبردی است که عراق و کشورهای همسایه را به هم پیوند می دهد، افزود: دولت برای اجرایی شدن این پروژه که پس از سالیان متمادی بر روی آن بحث و بررسی شده اما اجرایی نشده بود، تلاش کرد.

سخنگوی دولت عراق این پروژه را یکی از پروژه های مهم حمل و نقل در منطقه دانست و افزود: این پروژه همچنین در زمنیه انتقال مسافران و زائران از کشورهای آسیای میانه به عراق، بصورت موثر کمک می کند.

همچنین استاندار خوزستان نیز پیش از این از سفر نخست وزیر عراق و محمد مخبر معاون رئیس جمهوری به این استان خبر داده بود.

«علی‌اکبر حسینی‌محراب» چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت در اهواز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری و کلنگ‌زنی بیش از ۲ هزار پروژه در هفته دولت گفت: استان خوزستان قرار است در هفته آینده میزبان نخست وزیر کشور عراق باشد که یک رویداد بزرگ خبری برای استان خوزستان به حساب می اید.

ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال حتی زمان جنگ تحمیلی علیه ایران درباره آن بحث می‌شد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و اکنون در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای این پروژه هستند.

براساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم می تواند از منطقه «البوکمال» به خاک سوریه برسد که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

کد خبر 66628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =