مهار رشد تورم و ثبات بازار ارز با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شد

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی، مهار رشد تورم و عوامل موثر بر آن است که سبب ایجاد ثبات بازار ارز شد، گفت: ثبات بازار ارز در کوتاه‌مدت آرامش روانی و در بلندمدت رونق اقتصادی را برای کشور به دنبال دارد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت سیزدهم از عملکرد ۲ ساله خوب و قوی دولت به ویژه ثبات بازار ارز و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی تقدیر و تمجید کردند.

مسعود توکلی درباره تمجید رهبر از عملکرد د ولت سیزدهم و ثبات بازار ارز اظهار داشت: یکی از دستوراتی که دولت سیزدهم از همان ابتدا به بانک مرکزی اعلام کرد کنترل نرخ ارز و نوسانات بازار بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی تغییرات نرخ ارز، تورم است و به عبارتی می‌توان گفت تفاوت بین نرخ تورم داخلی و آمریکا عامل نوسانات نرخ ارز (دلار) است.

وی با بیان اینکه بین نرخ ارز و تورم همبستگی مثبتی وجود دارد، افزود: نقدینگی و پایه پولی دو شاخص موثر بر تورم هستند و این شاخص‌ها در کنار تحولات سیاسی و انتظارات تورم بر نرخ دلار اثر می‌گذارد، از سوی دیگر نوسان‌های نرخ ارز نیز بر تورم اثر می‌گذارد.

توکلی گفت: بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز باید دو رویکرد را در نظر می‌گرفت، نخست مهار تورم و عوامل موثر بر آن همچون پایه پولی و نقدینگی را کاهش می‌داد و از سوی دیگر انتظارات تورمی و فضای روانی حاکم بر جامعه که متاثر از تغییرات نرخ دلار بود را کنترل می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بانک مرکزی توانست نقدینگی و پایه پولی را کاهش دهد و بازار متشکل ارزی که در دولت گذشته راه‌اندازی شده بود را توسعه دهد و سرفصل‌ها ارزهای خدماتی را به آن اضافه کند.

وی ادامه داد: با شروع به کار فرزین در بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی گسترش یافت و شورای پول و اعتبار دامنه فعالیت این بازار را گسترش داد و بازار طلا را نیز به آن اضافه کرد.

توکلی تاکید کرد: با اجرای سیاست‌های تثبیت بازار ارز هدف اصلی که مهار رشد تورم و عوامل موثر بر آن بود و همچنین انتظارات مردم از ارز محقق شد.

توکلی گفت: یک اصل اساسی در اقتصاد است که با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تورم نیز صعودی خواهد شد اما هنگامی که عرضه و تقاضا متعادل باشد تعادل بر بازار حاکم می‌شود.

کارشناس اقتصادی افزود: در بازار ارز دو تقاضا وجود دارد یکی تقاضای واقعی که واردکنندگان کالا، قطعات و مواد اولیه است و بخش دیگر متقاضیان ارز خدماتی هستند، البته تقاضای سومی هم وجود که برای پوشش ریسک، سرمایه‌گذاری ارزی می‌کنند تا انتظارات تورمی را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: مرکز مبادله توانست در دو حوزه ورود کند؛ در بخش‌ تامین حداکثری ارز برای واردات کالا و مواد اولیه و افرادی که نیاز ارز خدماتی داشتند موفق بود و در نتیجه باعث شد بازار به آرامش برسد.

توکلی ادامه داد: در گام بعدی مرکز مبادله زمانی تکمیل می‌شود که ابزارها را هم منتشر کند و پوشش ریسک که متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه ارز را پاسخ دهد و در کنار خبرهای خوب سیاسی آرامش بر بازار ارز حاکم می‌شود و نرخ ارز در فضای کوچکی نوسان خواهد داشت و این عاملی برای کنترل تورم خواهد بود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در مهار تورم گفت: مجموع سیاست‌گذاری‌ها برای مهار تورم پیامدهای مثبتی داشت و مهم‌ترین اثر آن این بود که برنامه‌ریزی برای فعال اقتصادی را سهل می‌کند و فضای ایمنی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند و اقتصاد به ثبات می‌رسد.

کد خبر 66654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =