رکورد رشد پایه پولی مربوط به دهه ۸۰ است

پس از انتشار آمارهای پولی فروردین ماه امسال، یک رسانه با استناد به ارقام شاخص «رشد پایه پولی» در ۲۵ ماه اخیر، دولت سیزدهم را رکورددار «چاپ پول» آن هم در «همه ادوار» معرفی کرد. گذشته از تفاوت دو مفهوم «رشد پایه پولی» و «چاپ پول»، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رکورد رشد پایه پولی همچنان مربوط به دهه ۸۰ است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، پس از انتشار گزارش جدید بانک مرکزی از متغیرهای پولی در فروردین ماه امسال، یکی از رسانه‌های همسو با دولت گذشته، با انتشار نموداری تقطیع شده از رشد پایه پولی، رشد ۴۵ درصدی پایه پولی در فروردین ۱۴۰۲ را به عنوان بالاترین نرخ رشد پایه پولی در تمام ادوار معرفی کرد. این رسانه همچنین در تیتر مطلب کذب خود، عملا دولت سیزدهم را «رکورددار چاپ پول» معرفی کرد.

رکورد رشد پایه پولی مربوط به دهه ۸۰ است

نموداری که رسانه مخالف دولت با استناد به آن، مدعی شکسته شدن رکورد «چاپ پول» آن هم در «تمام ادوار» شده است!

ادعای «شکسته شدن رکورد چاپ پول در همه ادوار در فروردین ۱۴۰۲» در حالی مطرح شده که با یک جست و جوی ساده در سایت بانک مرکزی مشخص می‌شود رکورد رشد پایه پولی همچنان مربوط به دهه ۸۰ است. نمودار زیر، رشد پایه پولی از سال ۵۸ تا کنون را نشان می‌دهد.

رکورد رشد پایه پولی مربوط به دهه ۸۰ است

همانطور که پیداست، رشد پایه پولی در سال ۸۴ یعنی در ابتدای شروع به کار دولت نهم معادل ۴۵.۹ درصد بود. همچنین در سال ۸۷ هم رشد پایه پولی به رقم ۴۷.۶ درصد رسید. این ارقام نشان می‌دهد ادعای رسانه‌های همسو با دولت گذشته مبنی بر اینکه «رکورد رشد پایه پولی در همه ادوار شکسته شد»، کاملا دروغ است.

نکته دیگر اینکه نویسنده این رسانه بدون درک تفاوت واژه «رشد پایه پولی» با «چاپ پول»، این دو مفهوم را یکسان انگاری کرده و بر همین اساس دولت سیزدهم را رکورددار چاپ پول معرفی کرده است. این در حالی است که «چاپ پول» به رشد جزئی از پایه پولی یعنی «بدهی دولت به بانک مرکزی» گفته می‌شود. در ادبیات رایج اقتصادی کشور، رشد بدهی دولت به بانک مرکزی عموما با عبارت «چاپ پول» توصیف می‌شود؛ بدین معنا که دولت برای تامین کسری بودجه خود، اقدام به استقراض از بانک مرکزی و تامین تورمی هزینه‌های خویش کرده است. این در حالی است که گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته نه تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر هم شده است.

کد خبر 66803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =