دومین دروغ آماری رسانه‌های مخالف دولت/ نقدینگی از ۷هزار همت عبور نکرده است

بازی ناشیانه مخالفان دولت سیزدهم با آمارهای پولی همچنان ادامه دارد و به تازگی یکی دیگر از رسانه‌های این جریان مدعی شده حجم نقدینگی از مرز ۷هزار همت عبور کرده است، در حالی که با یک محاسبه ساده می‌توان حجم دقیق نقدینگی را محاسبه کرد و نادرستی ادعای این رسانه را فهمید.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، پس از دروغ‌پردازی رسانه‌های مخالف دولت با عنوان «رکوردشکنی دولت سیزدهم در چاپ پول»، به تازگی یکی دیگر از رسانه‌های این جریان مدعی شده حجم نقدینگی در مرداد ماه امسال از مرز ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان (۷هزار همت) عبور کرده است.

یکی از رسانه‌های مخالف دولت که مدعی بررسی تخصصی مباحث اقتصادی هم است و پیش از این بارها تلاش کرده با گزارش‌های جهت‌دار، انتظارات تورمی را تشدید کند، این بار هم با گزارشی جهت‌دار تلاش کرد روایتی منفی از نقدینگی مرداد ماه ارائه کند.

در گزارش این رسانه آمده است: «بر اساس این گزارش در پنج‌ماهه اول سال جاری، نقدینگی معادل ۸.۱ درصد رشد یافته است؛ بنابراین می‌توان گفت میزان نقدینگی کشور در پایان مرداد ماه امسال به ۷ هزار و ۲۳۶ همت رسیده است».

رسانه مذکور در حالی ادعای عبور نقدینگی از مرز ۷هزار همت را مطرح کرده که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد با در نظر گرفتن رشد ۲۶.۹ درصدی، حجم نقدینگی در پایان مرداد به ۶هزار و ۸۵۵ همت می‌رسد؛ بنابراین مشخص است که نقدینگی در پایان مرداد به ۷هزار همت نرسیده است.

دومین دروغ آماری رسانه‌های مخالف دولت/ نقدینگی از ۷هزار همت عبور نکرده است

نکته جالب درباره گزارش این رسانه، لحن نقادانه و از بالا به پایین آن است. در بخشی از این گزارش آمده است: «بانک مرکزی مدعی شده (!) رشد نقدینگی طی پنج‌ماهه نخست امسال به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف‌گذاری شده برای این مدت بوده است». ادبیات طلبکارانه این رسانه در قبال بانک مرکزی در حالی است که نویسندگان آن حتی از یک محاسبه ساده برای استخراج حجم نقدینگی هم عاجزند. در چنین شرایطی این افراد و رسانه‌ها به خود اجازه می‌دهند سیاست‌گذار پولی را با چنین ادبیاتی مخاطب قرار دهند.

مشخص نیست علت اوج‌گیری گزارش‌های آماری خلاف واقع رسانه‌های مخالف دولت ناشی از ضعف سواد و ناآشنایی آنان با ارقام و محاسبات است یا تعمدی در انتشار گزارش‌های خلاف واقع برای اهداف سیاسی خاص وجود دارد؟ با این حال آنچه پیداست شدت گرفتن گزارش‌ها و روایت‌های نادرست است که همگی آنان در یک چیز مشترک‌اند و آن تخریب دولت و تزریق ترس و ناامیدی از وضعیت اقتصادی کشور است.

کد خبر 66860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =