افزایش قیمت نفت خام؛ نتیجه تصمیم بزرگترین تولیدکنندگان اوپک‌پلاس

هفته گذشته، بهای نفت خام برنت برای اولین‌بار از نوامبر (آبان، آذر) گذشته به بیش از بشکه‌ای ۹۰ دلار رسید و بهای نفت وِست تگزاس اینترمیدیِت نیز به بالاترین میزان خود در ۱۱ ماه گذشته رسید؛ زیرا عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که کاهش عرضه نفت خود را تا پایان سال تمدید خواهند کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از اویل پرایس، انتظار اتخاذ این تصمیم از سوی عربستان سعودی و روسیه وجود داشت؛ آنچه غیرمنتظره بود، طول مدت تمدید تمدید کاهش عرضه نفت بود.

این اقدام نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس به تصمیم نهایی رسیده‌اند. آن‌ها خواستار افزایش قیمت بودند و تلاش داشتند به خواسته خود برسند. با این اقدام، رشته نازک روابط آمریکا و عربستان نخ‌نماتر شد.

سال گذشته، که قیمت نفت و سوخت در بحبوحه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین افزایش یافت، دولت بایدن نزدیک به ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت این کشور را فروخت تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند.

این اقدام کارساز بود؛ زیرا باعث شد تحریم‌های گسترده، صادرات نفت روسیه را کاهش ندهند؛ این موضوع باعث کاهش قیمت‌ها شد.

اکنون، تنها یک سال مانده به انتخابات بعدی ریاست جمهوری در آمریکا، قیمت‌ نفت خام بار دیگر افزایش یافته و ذخایر استراتژیک نفت به پایین‌ترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

سعودی‌ها به وضوح نشان داده‌اند که اولویت‌های آن‌ها دیگر با اولویت‌های دوستانشان تطابق ندارد.

کد خبر 66974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =