تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان به شرکت های دارویی/ افزایش ۴ هزار میلیارد دلاری سهمیه ارزی

رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومانی به شرکت های دارویی خبر داد و گفت: در عین حال سهمیه ارزی نیز ۴ هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سید حیدر محمدی عصر یکشنبه در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: تاکنون ۲ و نیم میلیون دلار ارز برای حوزه سلامت تخصبص یافته که ۶۰ درصد آن در بخش دارو بوده و تلاش همه شرکت های دارویی آن است که تولیدات را افزایش دهند.

وی اظهار داشت: از خرداد سال گذشته تاکنون شرایط دارویی بهتر شده و مشکلاتی که در موضوع انتقال ارز وجود داشت، تا حدودی برطرف و ایده آل آن است برای تمامی اعتباراتی که تامین می شود، حواله به موقع انجام شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بر اساس وظیفه مان، اعتبار ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازار دارویی لازم بوده و تا الان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دارو تخصیص یافته که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت های دارویی تامین شده و پیگیر هستیم اگر شرکت های دارویی هنوز مشکل نقدینگی دارند، آن را برطرف کنیم.

قیمت گذاری از چالش های مهم دارو

به گفته محمدی، از چالش‌های حوزه دارویی، بحث قیمت گذاری است، سازمان غذا و دارو بر اساس شاخص های تاثیر گذار برقبمت، درخواست شرکت ها را به کمیسیون قیمت گذاری اعلام می کند، اما با توجه به شرایط موجود محدودیت هایی نیز وجود دارد، باید بر اساس چارجوب اختیارات و مجوزها، قیمت گذاری را انجام دهیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سندیکای دارویی و مراکز دانشگاهی نیز باید در جهت کاهش هزینه ها به ما کمک کنند، به شرکت زیان ده نیزکمک می کنیم، وظیفه ما حمایت از صنعت داو است و همه اقلام سلامت محور را مورد حمایت قرار می دهیم.

مخالف عرضه دارو توسط پلتفرم ها هستیم

محمدی ادامه داد:پلتفرم هایی که در قالب فروش اینترنتی دارو فعالیت می کنند، غیر قانونی بوده و توصیه کردیم بر اساس تدوین دستورالعملی، دارو از مسیر مجاز به بیماران عرضه شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت با مصوبه ستاد تنظیم بازار، باید عرضه دارو از کانال قانونی انجام شود و اکنون برای بیماران صعب‌العلاج و جانبازان دارو درب منزل ارسال می شود که این مسیر مطمئن بوده و پیشنهاد کردیم برای سایر بیماران نیز دارو رسانی با روند قانونی انجام شود.

محمد عبده زاده رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست، گفت: صنعت داروسازی نیازمند حمایت حاکمیت است تا بتوان به اهداف سیاست‌های کلان کشور دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ایران فارما، کارنامه صنعت داروسازی کشور است و امسال یکی از درخشان‌ترین دوره‌های برگزاری نمایشگاه ایران فارما را خواهیم داشت.

به گفته او، در نمایشگاه امسال، ۴۲۷ شرکت داخلی و ۲۸۲ شرکت خارجی از ۳۳ کشور دنیا مشارکت دارند.

کد خبر 67079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =