الزامات حفظ تجارت ایران و عراق/ نیازمند آینده‌گری هستیم

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: برای حفظ تجارت ایران و عراق در بلند مدت نیازمند آینده نگری هستیم تا بتوانیم خودمان را با شرایط آینده این بازار تطبیق دهیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جهانبخش سنجابی شیرازی امروز(سه شنبه)در همایش راهکارهای توسعه تجارت پایدار ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در همایش امروز می خواهیم آینده روابط تجاری ایران و عراق را در افق ۲۰۲۵ بسنجیم و جایگاه خودمان را در این بازار پیش بینی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰ میلیارد دلار است که ۹۵ درصد آن به نفع ما است اما لازم است پیش بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویدادها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت تجارت ایران و عراق گفت: ما در این بازار لازم است خودمان را حفظ کنیم و لازم است با آینده نگری و برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌های لازم برای حضور در این بازار را با توجه به رقبا داشته باشیم.

سنجابی شیرازی اظهار داشت: از هر ۵ دلار صادرات ما یک دلار آن مربوط به صادرات به عراق است بنابراین اگر پیش‌بینی‌های لازم و آینده‌نگری برای آینده تجارت با عراق را نداشته باشیم و این بازار را از دست بدهیم یعنی ۲۰ درصد تجارت را از دست می‌دهیم.

سنجابی شیرازی گفت: در تجارت پیش روی ایران و عراق ما باید آینده‌نگری کنیم که آیا همگرایی فعلی را خواهیم داشت و آیا مجموعه محیط خاورمیانه به سمت امنیت می‌رود.

وی افزود: ما در نهایت دو سناریو برای تجارت با عراق در سال ۲۰۲۵ داریم و باید مفروض ذهنی ما به سمت سناریوی تجارت طلایی پیش رود و برای این کار لازم است تراز تجاری را بالانس کنیم و به سمت تجارت ترجیحی پیش برویم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در کوتاه مدت تجارت ما با عراق خوب خواهد بود و حتی تا سال ۲۰۲۵ ایده آل است اما در بلند مدت با توجه به شرایط، وجود رقبا و سایر مسایل و کنش گری عراقی ها تجارت ما با عراق سخت خواهد بود و لذا لازم است برای حفظ بازار آینده بازار عراق برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم.

وی افزود: اگر همین دست فرمان را در بازار عراق داشته باشیم نباید امیدوار به توسعه تجارت با عراق باشیم.

کد خبر 67136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =