جلوگیری از فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص با اجرای کامل سامانه مودیان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص در سال‌های گذشته در کشور زیاد بوده است، گفت که با تمرکز بر اجرای کامل سامانه مودیان و شفافیت مبادلات اقتصادی، جلوی فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص گرفته‌ می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «فتح الله توسلی» در مورد جلوگیری از فرار مالیاتی اصناف در سال‌های اخیر و لزوم توجه به راه‌اندازی و اجرای کامل سامانه مودیان، افزود: در همه کشورهای دنیا مالیات از مهم‌ترین منابع تامین مالی دولت و اداره کشور است که ابعاد، انواع و درصدهای مختلفی دارد.

وی درباره موضوع مالیات از دیپلمات‌ها گفت: در برخی کشورها طبق قانون این مالیات به شکلی برگشت داده‌ می‌شود، اما در برخی کشورها برگشت داده نمی شود که در کشور این را نداریم؛ یعنی دیپلمات‌های خارجی معاف از مالیات هستند و سامانه خاصی نداریم، اما در کشورهای دیگر می‌بینیم بخشی را برمی گردانند و بخشی را برنمی گرداند و از آن محل درآمد کسب‌ می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرار مالیاتی در کشور در اصناف مختلف طی سال‌های گذشته زیاد بوده است و در یکی دو سال گذشته که قانون مالیاتی اصلاح و قانون جدیدی در مجلس تصویب شده است شاهد رشد و افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور هستیم.

وی ادامه‌داد: به‌طور طبیعی ممکن است این نوع اخذ مالیات به یک‌سری افراد خاص همانند کارمندان، کارگران و حقوق بگیران فشار بیاورد که مجلس همه تلاشش این بوده است که بخشی از باری که به دوش این عزیزان‌ می‌افتد را کم‌کند و بیشتر مالیات متمرکز بر مراکزی که درآمدهای بالای دارند باشد.

توسلی خاطرنشان‌کرد: حتی برخی صنوف با درآمد سالیانه تا پنج میلیارد تومان را نیز به شکلی معاف از مالیات کردیم تا کسب و کارشان رونق داشته باشد و کار کنند، بعد هم درصد بندی شده است.

فرار مالیاتی ۱۰ همتی صنف پزشکان

وی اضافه‌کرد: اکنون در صنف پزشکان ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد، در کسب و کارهای مجازی همانند «فیلیمو» فرار مالیاتی بالای ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است که رقم سنگینی است و اینها باید مدیریت شوند که طبق استاندارهای دنیا مالیات خودشان را بپردازند.

توسلی گفت: بخشی از این فرار مالیاتی و عدم شفافیتی که در حوزه مالیات است با سامانه مودیان مدیریت و ساماندهی‌ می‌شود و جلوی این فرارها در برخی اصناف گرفته‌ می‌شود. با تمرکز بر اجرای کامل سامانه مودیان و شفافیت مبادلات اقتصادی جلوی فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص گرفته‌ می‌شود. با این سامانه هم درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دهیم و هم حوزه مالیات را در کشور مدیریت می‌کنیم.

کد خبر 68151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =