عوامل مختل کننده تردد در پایانه‌های مرزی رفع می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: عوامل متعدد مختل کننده زمان و هزینه تردد در پایانه‌های مرزی وجود دارند که باید به نحو مناسبی شناسایی و رفع شوند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، شهریار افندی‌زاده روز سه شنبه از برگزاری نشست سی و دوم شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور خبر داد و افزود: در این نشست، عملکرد فعلی پایانه‌های مرزی استان آذربایجان غربی و چالش‌ها و مشکلات آن به همراه راهکارهای پیشنهادی بررسی شد.

دبیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: هرگونه تصمیم گیری برای ساماندهی پایانه‌های مرزی اعم از پایانه‌های در حال بهره برداری، مستلزم تقویت نگاه ملّی و فرابخشی از سوی اعضای این شوراست و از آن جا که گردش مستمر آمار، اطلاعات تخصصی و تحلیل‌های کارشناسی بین اعضا، موجب ایجاد مبنای واحد تصمیم گیری می‌شود، این مهم، اساس فعالیت شوراست.

افندی زاده تأکید کرد: این دست آمار، اطلاعات تخصصی و تحلیل‌های کارشناسی در اختیار متولیان ملّی و محلی پایانه‌های مرزی است لذا یکی از اولویت‌های شورای ساماندهی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بازدیدهای میدانی مشترک اعضاء از پایانه‌های مرزی و بررسی همه‌جانبه آخرین وضعیت عملکرد، چالش‌های موجود و احصاء راهکارها و پیگیری اجرای آن‌ها در چارچوب هماهنگی و هم‌افزایی فرابخشی ایجاد شده به واسطه ظرفیت‌های قانونی شورا است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پایانه‌های مرزی نقاطی در شبکه هستند که در بهبود عوامل مؤثر بر مطلوبیت ترانزیت کشور به ویژه زمان و هزینه، بسیار مؤثرند. ولی در حال حاضر عوامل متعدد مختل کننده زمان و هزینه تردد در پایانه‌های مرزی وجود دارند که باید به نحو مناسبی شناسایی و رفع شوند. در این صورت، ثبت عملکردهای جدید به مراتب بالاتر از عملکردهای فعلی در پایانه‌های مرزی صرفاً از طریق اقدامات نرم‌افزاری و بهبود فرآیندها برای تحقق سالانه ۲۰ میلیون تن ترانزیت از کشور، به‌عنوان هدف کوتاه مدت، بدون نیاز به عملیات زیرساختی تکمیلی در این تأسیسات، امکان پذیر خواهد شد.

وی افزود: البته از بعد مناسبات حمل‌ونقلی با همسایگان، ضرورت دارد که پیشنهادها و راهکارهای کشورمان در زمینه افزایش ظرفیت و عملکرد پایانه‌های مرزی، به نحو مؤثر از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف‌های خارجی منعکس و در توافقات و تفاهمات با این کشورها، مدنظر قرار بگیرند و در این راستا، ترویج نگاه جامع در توافقات حمل‌ونقلی و ترانزیتی و هدف‌گذاری کمّی ارتقای تردد و عملکرد پذیرش در این سو و آن سوی هریک از پایانه‌های مرزی در قلمروی دو کشور، در دستور وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در این نشست مقرر شد با تأکید بر تسریع در اقدامات هماهنگ نرم‌افزاری، زمان بندی اجرای طرح‌های زیرساختی مؤثر بر ساماندهی پایانه‌های مربوطه به ویژه جاده استراتژیک خوی-قطور- پایانه مرزی رازی از بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط استعلام و تکمیل آن‌ها در موعد مقرر، رصد و پیگیری شود.

کد خبر 68465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =