وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است

وزیر راه و شهرسازی با تبریک بهره برداری راه آهن همدان - سنندج گفت که ادامه این خط ریلی به سمت مرز باشماق که طراحی آن امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهور آغاز می شود؛ یک فرصت جدید و بی بدیل ترانزیتی برای کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز، مهرداد بذرپاش در افتتاحیه پروژه راه آهن همدان- سنندج با حضور رییس جمهور اظهار داشت: این پروژه یکی از محورهای اصلی مواصلاتی کشور است و با دستور رییس جمهور طراحی راه آهن سنندج - باشماق را نیز آغاز می کنیم که این مهم تاثیر فراوانی در بخش های مختلف استانی و ملی دارد.

وی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است، اضافه کرد: یکی از اصلی ترین رئوس فعالیت های وزارت راه و شهرسازی تکمیل راه های مواصلاتی اصلی است که قدرت آفرین است زیرا علاوه بر تولید ثروت دسترسی مردم را بیشتر می کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: راه آهن همدان- سنندج علاوه بر توسعه اقتصادی استان کردستان؛ کریدور شرقی - غربی و شمال به جنوب را به هم وصل می کند که ثروت ملی به شمار می رود.

بذرپاش گفت: این پروژه مطالبه قدیمی مردم کردستان بوده که در دولت سیزدهم با عزم و اراده مسوولان کشوری و استانی به سرانجام رسید.

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان با طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده در استان کردستان قرار دارد.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.

این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رییس جمهور به بهره برداری رسید.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد. رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر امروز سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

کد خبر 68519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =