دلارزدایی به سبک چینی؛ ذخیره طلا به جای پس‌انداز دارایی‌های دلاری

هرچند که چین بزرگترین تولیدکننده طلا در دنیاست اما بانک مرکزی این کشور با هدف کاستن از اتکا به دلار آمریکا در تجارت، در صف نخست خریداران این فلز گران‌بها در بازارهای بین‌المللی قرار دارد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که دولت چین در سال ۲۰۲۲ رقمی معادل ۳۷۵ تن طلا تولید کرده ولی با این حال بانک‌ مرکزی دومین اقتصاد جهان در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی، ۱۸۱ تن طلا از مجموع ۸۰۰ تن طلای خریداری شده توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا را به تنهایی خریداری کرده است.

هفته‌نامه نیوزویک آمریکا در این خصوص نوشت: میزان ذخایر بانک مرکزی چین تا ماه جولای امسال حدود ۲هزار و ۱۱۳ تن تخمین زده می‌شود که پنجمین ذخیره بزرگ دنیا بعد از فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) با رقم ۸هزار و ۱۳۳ تن است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی چین برای یازدهمین ماه متوالی به افزودن به ذخایر طلای خود اقدام کرده است.

ناظران و کارشناسان اعتقاد دارند افزایش خرید و ذخیره طلا از سوی پکن، بخشی از سیاست بزرگتر این کشور برای دور شدن از دارایی‌هایی با پایه دلار آمریکا است که این موضوع همزمان با افزایش دشمنی‌های مالی و ژئوپلیتیکی با واشنگتن در حال انجام است.

کارشناسان اعتقاد دارند در حالی که شرایط فروش اوراق قرضه آمریکا که توسط دولت چین خریداری شده، به دلیل روابط این کشور با دولت‌های غربی سخت‌تر از گذشته شده، پکن در تلاش برای قرار دادن خود در شرایط با ثبات مالی و در اختیار داشتن دارایی‌های با قدرت نقدشوندگی بالاست.

نیکلاس لاردی یکی از پژوهشگران موسسه پترسون برای اقتصاد جهانی و کارشناس امور چین می‌گوید: اقدام بانک مرکزی چین در حقیقت بخشی از تلاش این کشور برای کاستن از آسیب هر نوع تحریم تازه‌ای است که احتمال دارد آمریکا بر نظام مالی چین اعمال کند.

وی افزود: چینی‌ها شرایطی که برای روسیه رخ داد را می‌بینند؛ همین طور شرایطی که برای ایران بعد از قطع ارتباط بانکی آن با شبکه مالی بین‌المللی رخ داد. این دو کشور در حال توسعه استفاده از ارز یوان چین به عنوان یک ارز جهان روا هستند- هرچند که تاکنون موفقیت زیادی نداشته‌اند اما به عنوان یک هدف بلندمدت- این موضوع به کاهش نقش دلار در تجارت منجر شده و منطقی است که این کشورها بدنبال تنوع‌بخشی به دارایی‌های خود و دور شدن از دلار باشند.

جولیان جیسوپ اقتصاددان و یکی از پژوهشگران موسسه روابط اقتصادی می‌گوید: تصمیم بانک مرکزی چین برای ذخیره‌سازی طلا یک تصمیم خالص و ساده است. بانک‌های مرکزی دنیا به عنوان بخشی از سیاست متنوع‌سازی دارایی‌های خود بدنبال دور شدن از دارایی‌های دلاری هستند و این موضوع یک روند گسترده‌تر است. در حقیقت باید گفت که تغییر ذخایر از اوراق قرضه آمریکا به طلا، یک تجارت و سیاست خوب محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که بسیاری از دولت‌ها برای مقابله با آثار تورمی بعد از پایان دوره همه‌گیری کرونا، نرخ بهره را افزایش دادند با این حال این موضوع باعث آسیب به نرخ تنزیل اوراق قرضه دولتی شده است. در سطح جهانی نرخ تنزیل اوراق در بازارها به سطحی بی‌سابقه در طول یک دهه گذشته رسیده است.

سرمایه‌گذاری در طلا همواره به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های امن در نظر گرفته شده است زیرا که از سال ۱۹۷۱، بهای خرید طلای فردایی حدود ۵ هزار و ۷۰۰ درصد رشد کرده است؛ پس تعجبی ندارد که میزان ذخایر طلا در دنیا در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۳۸ هزار و ۷۶۴ تن رسیده باشد.

لاردی می‌گوید: بیشتر بانک‌های مرکزی نگران ثبات دارایی‌های خود و نقدشوندگی آنها هستند. تعداد بسیار کمی از بانک‌های مرکزی بدنبال دستیابی به حداکثر سود هستند.

جیسوپ از سوی دیگر با یادآوری کسانی که با دیده تردید به سیاست چین می‌نگرند، گفت: بدون تردید برخی استدلال خواهند کرد که چین بدنبال یک بازی سیاسی با خرید طلاست تا آمریکا نرخ بهره اوراق خود را بالا ببرد که این موضوع به تضعیف اقتصاد آمریکا منجر خواهد شد. اما این سیاست در نهایت به خود چین ضربه خواهد زد زیرا که پکن بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکاست.

مایکل پتیس استاد امور مالی در دانشکده مدیریت دانشگاه گوانگ‌هوا در دانشگاه پکن اعتقاد دارد: برخلاف تصور رایج، در صورتی که چین دارایی‌های کمتری از آمریکا بخرد، این موضوع به اقتصاد آمریکا لطمه‌ای نخواهد زد. خرید دارایی‌های آمریکا توسط کشورهای خارجی برای وال استریت(بازار بورس آمریکا) و صاحبان بزرگ سرمایه‌های منقول خوب است اما این موضوع به کارگران آمریکایی، تولیدکنندگان، کشاورزان و طبقه متوسط این کشور آسیب خواهد زد زیرا که فروش این دارایی‌ها باید با کسری تجاری آمریکا متعادل شود.

به نوشته نیوزویک، در حالی که چین همچنان به خرید طلا برای حفاظت از موقعیت خود برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی ادامه می‌دهد، اقتصاد آن همچنان به دارایی‌های دولت آمریکا برای حفظ ثبات متکی است.

کد خبر 68616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =