تولید ۸۰ درصد کاتالیست‌ها در داخل کشور

به گفته فعالان صنعت نفت، در گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال، کاتالیست خریداری می‌شد که این میزان در حال حاضر به نصف رسیده است و بیش از ۸۰ درصد کاتالیست‌ها در داخل تولید می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، یکی از معضلات صنعت نفت و پتروشیمی در ایران، وابستگی به کالاهای حساس و صنعتی است. در دولت سیزدهم حرکت جدیدی برای خودکفایی در تولید این محصولات با استفاده از شرکت های دانش بنیان شروع شده است.

در همین زمینه، «حسن نشان‌زاده مقدم» معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس بر ضرورت اجرای اسناد بالادستی درباره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، قوی ‌شدن اقتصاد و کم کردن اتکای صنایع پتروشیمی به خارج از کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد زمانی قوی می‌شود که در کنترل داخل باشد.

وی با بیان ضرورت اعتماد به دانش‌بنیان‌ها و توان داخل به‌منظور قوی شدن اقتصاد کشور، گفت: باید خود را طوری قوی کنیم که فارغ از هرگونه معادلات سیاسی، فشارهای اقتصادی و عواملی که ممکن است بر تجارت ما تأثیر بگذارد، در میان سرآمدان جهان حضور داشته باشیم.

نشان‌زاده افزود: فقط در ۱۰ درصد از نیاز در حوزه کاتالیست و تجهیزات دوار خودکفا نیستیم که آن هم در پنج سال آینده برطرف می‌شود.

وی درباره رویداد پتروفن سال گذشته، توضیح‌داد: پارسال ۸۰ نیاز فناورانه ارائه و ۱۳ همت قرارداد منعقد شد که بخشی از آن مربوط به قبل و بخشی مربوط به نیازهایی بود که در این رویداد احصا شد. امسال نیز ۲۳۰ نیاز در هفت دسته احصا شده است که امیدواریم تعداد زیادی از آن‌ها به قرارداد تبدیل شود.

رویداد پتروفن ۱۴۰۲، از ۱۲ تا ۱۴ آذرماه با شعار «پتروشیمی در مسیر نوآوری» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. در این رویداد، شرکت‌های پتروشیمی نیازهای خود را به سازندگان داخلی ارائه می‌دهند.

کد خبر 68779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =