نجفی‌عرب: ارز ترجیحی مترادف با فساد و ناکارسازی اقتصاد ایران است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نوشت: کشورهایی که می‌توانند اقتصاد خود را سامان دهند، اولاً که بخش خصوصی و دلسوزان اقتصاد را شریک و مشاور خود می‌دانند و ثانیاً بالاخره یکجا دست از خطا برمی‌دارند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمود نجفی عرب در صفحه اینستاگرام خود با بیان این مطلب نوشت: احتمالا خیلی‌ها کتاب «چرا کشورها شکست می‌خورند؟» عجم اغلو را خوانده‌باشند. کتاب در جهان با اقبال زیادی مواجه شد چراکه یک مساله بدیهی را به زبان ساده توضیح می‌دهد. صورت سوالش ساده است؛ اینکه چرا در یک منطقه با محیط زیست، فرهنگ و سوابق تاریخی مشترک ناگهان یک کشور (منطقه) موفق می‌شود و دیگری شکست می‌خورد. نمونه کره جنوبی موفق و شمالی ناموفق یا مکزیکو سیتی ناموفق و مرز همجوار آن در آمریکا موفق است. او توضیح می‌دهد که مساله به آب و خاک و محیط زیست و خیلی چیزهای دیگر مربوط نیست. بلکه همه شرط موفقیت در استفاده از سیاست‌های عقلانی است.

وی ادامه داد: همین چند هفته قبل موسسه اکونومیست در گزارشی اعلام کرد روند جذب تعداد سرمایه‌داران با درآمد بالای یک میلیون دلار در امارات متحده عربی طی یکسال به ۵ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده‌است. در همین مدت بزرگترین مساله اقتصاد ایران، خروج سرمایه از کشور بوده‌است. متاسفانه در اقتصاد ایران دچار چرخه تکرار اشتباهات شده‌ و در چاله تصمیم‌گیری‌های اشتباه گرفتار و دائما در حال بازتولید روندهای خطا شده‌ایم.

رییس اتاق تهران اظهار داشت: به تجربه دریافته‌ام که بخشی از عدم توجه رفتارهای اقتصادی منطقی ریشه در ترس‌های بی‌دلیل دولت‌ها دارد. نمونه آشکار مربوط به سیاست ارز ترجیحی است. موضوع ارز به یک بلا برای اقتصاد ایران تبدیل شده‌است. طی یک دهه نرخ ارز در اقتصاد ایران ۳۸۰۶ درصد رشد داشته‌است. در حالی که وحشت همیشگی همه دولت‌ها، رشد نرخ ارز بوده‌است. همین امروز هم انواع رفتارها برای کنترل نرخ ارز صورت می‌گیرد ولی اگر دست پنهان دولت برداشته شود، ارز بازهم جهش می‌کند. همزمان روند جهشی و هم‌بسته نرخ ارز با تورم از سال ۱۳۹۷ تا کنون بی‌ثباتی در اقتصاد ایران را تشدید کرده‌است.

نجفی عرب اعلام کرد: ۸۳ درصد تولید کشور وابسته به نرخ ارز است و این وابستگی هزینه‌های تولید را افزایش داده‌است. همزمان شرکت‌ها برای تامین ارز با انواع مشکلات مواجه‌اند. همین بحران در تخصیص ارز آنها را برای تامین مواد اولیه با گرفتارهای بسیار مواجه ساخته‌است. راهکار چیست؟ متأسفانه در همین شرایط دولت به سیاست ناصواب ارز ترجیحی ادامه می‌دهد و منابع کشور به‌سادگی هدر می‌رود. آن‌ها در شرایطی که صنایع و بخش تولیدی به این نوع ارز به‌سادگی دسترسی پیدا نمی‌کند. ارز ترجیحی مترادف با فساد و ناکارسازی اقتصاد ایران است.

وی افزود: کشورهایی که می‌توانند اقتصاد خود را سامان دهند، اولاً که بخش خصوصی و دلسوزان اقتصاد را شریک و مشاور خود می‌دانند و ثانیاً بالاخره یکجا دست از خطا برمی‌دارند. علم اقتصاد باکسی شوخی ندارد. به یک قول معروف «اگر کار اشتباه دیروز را امروز هم انجام دهیم، بازهم همان نتیجه دیروز را می‌گیریم.» کار اشتباه را تکرار نکنیم.

کد خبر 68800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =