پنجره فرصت‌های تجاری در مازندران با ریل‌گذاری دولت

دولت مردمی سیزدهم از همان آغاز برای کاهش اثر تحریم‌ها، توسعه تجارت با کشورها به ویژه همسایگان ایران را در اولویت قرار داد و با برنامه‌ریزی دقیق و مدون به دستاوردهای مهمی نیز دست یافته است به گونه ای که با ریل گذاری صورت گرفته، ‌ فرصت های تجاری جدیدی در مازندران ایجاد شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، در دولت مردمی سیزدهم شاهد فعال‌سازی ظرفیت‌های دیپلماسی و نقش‌آفرینی در تحولات منطقه‌ای هستیم که یکی از محورهای اصلی آن دیپلماسی اقتصادی است که در کنار سایر محورهای همکاری با همسایگان کشورمان در حال گسترش و پیشرفت است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز فراهم شدن زمینه صادرات محصولات تولیدی مازندران به کشورهای مختلف جهان از جمله همسایگان شمالی دریای خزر و به ویژه روسیه است.

تقویت دیپلماسی اقتصادی و برقراری ارتباط بیشتر و هدفمند با کشورهای همسایه همواره یکی از اولویت های مهم دولت مردمی سیزدهم عنوان شد و در این راستا نیز دولت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، مازندران را دروازه تجاری کشور برای ورود به اوراسیا انتخاب کرده است.

دیپلماسی فعال اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه، اکنون انگاره‌های ویژه‌ای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، به‌دنبال نقش‌آفرینی بیشتر در بازار صادرات منطقه است.

مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی‌های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان ۲ طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های ۲ جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

پس از سفر سه روزه مدیران ارشد استان مازندران به همراه تجار و بازرگانان بخش خصوصی به روسیه که اواخر تیر ماه امسال انجام شد، نخستین جلسه بررسی مصوبات این سفر در استانداری مازندران تشکیل و ماموریت بازرگانان مازندران برای تصاحب بازار ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه که این کشور واردات دارد مشخص و هدفگذاری شد.

چرا آستراخان روسیه برای ایران مهم است؟

اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند. این منطقه از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.

در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود آورده است.

این استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد. در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های شمالی گیلان و مازندران و از طریق آستراخان انجام می شود. استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان، قراقستان مرتبط است.

مازندران به دلیل موقعیت، با فعال کردن کریدور شمال به جنوب با سه بندر امیرآباد و نوشهر و فریدونکنار و سه فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر مهمترین بستر فعالیت های اقتصادی شمال کشور را در اختیار دارد.

توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه در دستور کار دولت مردمی سیزدهم است و در این راستا نیز استاندار مازندران با دیپلماسی فعال، زمینه ورود این استان به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه را فراهم کرده است.

با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم، روابط جمهوری اسلامی ایران با دولت روسیه در یک مسیر جدیدی قرار گرفته است و با دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم فصل جدید گسترش تجارت و توسعه اقتصادی بین مازندران و استان ولگاگراد روسیه رقم خورده است.

نتیجه دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم علاوه بر ایجاد فرصت های جدید برای افزایش مبادلات تجاری مازندران با کشورهای همسایه، جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی است که آمار و ارقام ها بیانگر افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در این دولت در مقایسه با دولت های گذشته است.

استان مازندران به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی و زیرساختی مانند قرارگیری در مرکز ثقل کریدور شمال-جنوب و وجود سه بندر و سه فرودگاه مهم، جایگاه ویژه‌ای در تحقق سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم یافته و با شکوفاکردن ظرفیت‌ها و توسعه صادرات، نقش پراهمیتی را در فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه ایفا می‌کند.

جذب ۲۰۸.۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

استاندار مازندران بابیان این که از زمان فعالیت دولت مردمی سیزدهم تاکنون ۲۰۸.۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان جذب شده است، گفت: در پنج ماهه نخست امسال، هشت طرح سرمایه گذاری خارجی در مازندران به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار جذب شد که در نوع خود بی سابقه بوده است. ‌

سیدمحمود حسینی پور اظهار داشت: این میزان سرمایه گذاری با انعقاد قرارداد در قالب ۱۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی در این استان جذب شد که به لحاظ تعداد طرح ها و ارزش چنین تحولی در نوع خود بی نظیر بوده است.

وی با عنوان اینکه در ۲ سال گذشته، ۱۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران صادر شد، افزود: در مجموع ۳۷.۸ درصد از مجموع مجوزهای سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۲۰۳ میلیون دلار در مازندران در دولت سیزدهم محقق شد.

مقام عالی دولت در مازندران مجموع مجوزهای صادر شده سرمایه گذاری خارجی در این استان در سال گذشته را ۶ مجوز اعلام و خاطرنشان کرد: دیپلماسی دولت سیزدهم باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی در مازندران شد.

وی تصریح کرد: دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم، افزایش سرمایه گذاری خارجی در مازندران را به همراه داشت و موید این مطلب مهم و اساسی نیز آمار و ارقام ارایه شده در این بخش است.

حسینی پور، یادآور شد: در سایه دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم و با اقدامات صورت گرفته، امسال در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش میل و رغبت بیشتر سرمایه گذاران خاجی برای ایجاد سرمایه گذاری در کشور و از جمله در مازندران هستیم.

وی ادامه داد: مازندران با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و واقع شدن در مرکز ثقل کریدور شمال جنوب، شرایط فوق العاده ای برای سرمایه گذاری دارد و دولت مردمی سیزدهم نیز با درک این موضوع سه نقطه را در این استان بعنوان منطقه آزاد تجاری اعلام کرد و باید با ایجاد زیرساخت های توسعه، از این فرصت به شکل مطلوب استفاده کرد.

استاندر مازندران، برخورداری این استان از سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و همچنین سه فرودگاه را ظرفیت بزرگی برای افزایش مرادوات تجاری این منطقه دانست و گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت طلایی بیشترین استفاده و بهره را ببریم.

حسینی پور گفت: دولت مردمی سیزدهم در ۲ سال گذشته تحولات بزرگی را در کشور رقم زد و نتیجه آن هجوم سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد سرمایه گذاری در بخش های مختلف است.

وی اظهار داشت: همچنین سرمایه گذارانی نیز از کشورهای عربی منطقه برای ایجاد سرمایه گذاری در مازندران ابراز علاقه کردند که باید شرایطی فراهم شود تا از این ظرفیت نیز به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی ادامه داد: قطار توسعه مازندران به‌سرعت در حال حرکت است و با اقدامات صورت گرفته، در آینده نزدیک شاهد تحولات بسیار بزرگ و مثبت در این استان خواهیم بود.

استاندار مازندران با بیان اینکه با ۲ کشتی اختصاصی به این استان، صادرات مرکبات و دیگر محصولات به روسیه در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت، بر لزوم استاندارد سازی کالاهای صادراتی به کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: با سه فروشگاه بزرگ روسیه برای عرضه کالاهای تولیدی در استان قرارداد همکاری امضا شد و با سرو سامان دادن به امر صادرات، این استان می تواند در آینده نزدیک تعیین کننده قیمت کالا باشد.

حسینی پور از افزایش سرمایه گذاری خارجی در این استان خبرداد و گفت که رغبت سرمایه گذاران برای ایجاد سرمایه گذاری خارجی در این استان در سالجاری در مقایسه با سال گذشته در حال افزایش است.

وی لازمه رشد اقتصادی را در گرو جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش بهره وری و رشد تولید دانست و گفت: در سال گذشته ستاد عالی رشد اقتصادی با ۶ کمیته در مازندران شکل گرفت که با هدف گذاری صورت گرفته، نرخ رشد اقتصادی استان مثبت و به ۴.۱ درصد رسید.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: با هدف جلب و جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی و معرفی ظرفیت های مازندران، پارسال ۷ همایش سرمایه گذاری منطقه ای در ۲۲ شهرستان استان برگزار و در این راستا نیز کارگروه هایی تشکیل شد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه طرح های سرمایه گذاری با توجه به ظرفیت های موجود در هر شهرستان تهیه شد، تصریح کرد: در مجموع ۱۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در استان احصا شد.

افزایش مرودات تجاری مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: با ریل گذاری که دولت مردمی سیزدهم انجام داده است، ‌ اکنون فرصت ایجاد و افزایش مراودات تجاری مازندران با کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه فراهم شده است و یکی از برنامه‌های مهم، فعال‌سازی کریدور شمال جنوب در راستای زنجیره‌های ارزش راهبردی است.

حسن خیریانپور اظهار داشت: مازندران استانی که ۴۷۰ کیلومتر ساحل مشترک با دریای خزر دارد و با برخورداری از سه بندر فعال امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر، ظرفیت جا به جایی بیش از ۱۳ میلیون تن کالا را دارد.

وی با اشاره به سفر استاندار مازندران در راس هیاتی ۴۰ نفره متشکل از فعالان بخش خصوصی استان و برخی از دستگاه‌های اقتصادی مرتبط به روسیه، خاطرنشان کرد: نتیجه این سفر امضای قرارداد ۲۴۰ میلیون دلاری بین بخش خصوصی مازندران و شرکت‌های بزرگ زنجیره‌ای روسیه مانند مگنت، تاشیر و فود سیتی بود و هم اکنون فعالان اقتصادی از جمله اتحادیه سورتینگ‌داران و پایانه صادراتی روماک گستر مازندران در این بخش فعال هستند.

بندر امیرآباد هاب صادراتی

وی با پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و بیش از ۲۲۰ هزار تن کیوی در مازندران با بیان اینکه بخشی از این محصولات به مصرف داخلی می رسد و بخش عمده‌ای از آن از طریق این استان به کشورهای روسیه، هندوستان، عراق، ازبکستان، قزاقستان و اتحادیه اوراسیا صادر می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بندرامیرآباد، بزرگ‌ترین بندر حاشیه‌ای دریای خزر محسوب می شود و دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است؛ ضمن اینکه هم‌اکنون ساخت اسکله بندر رورو ریلی که در سفر ریاست جمهوری محترم مصوب شده است، در دست اجراست. در حال حاضر، اسکله رورو کامیونی در بندر امیرآباد وجود دارد که مقرر شده برای صادرات مرکبات و کیوی از حمل و نقل دریایی این بندر استفاده شود.

خیریانپور افزود: حمل و نقل دریایی، مدت زمان صادرات محصول، هزینه حمل و نقل و ایجاد ضایعات ناشی از حمل و نقل طولانی‌مدت را تا حد زیادی کاهش می دهد بگونه ای که در حالت عادی و در صورت صادرات محصول از مرزهای زمینی به روسیه ۱۵تا ۲۰ روز طول می‌کشد تا کالا به مقصد برسد اما از طریق بندر امیرآباد محصولات سه روزه به مقصد می رسد.

وی گفت: همچنین بندرامیرآباد به دلیل اتصال ریل به راه‌آهن سراسری، می‌تواند برای ترانزیت از همه استان‌ها به کشورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفته و از نظر واردات کالا از روسیه و اواراسیا فعال‌تر عمل کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، با اشاره به اهمیت راه‌اندازی منطقه آزاد در امیرآباد و سه نقطه دیگر در این استان، اظهار کرد: بندرامیرآباد برای کریدور شمال به جنوب با نگاه پدافند غیرعامل اهمیت زیادی دارد و استان‌های سراسر کشور در صورت تمایل می‌توانند از ظرفیت این بندر و ریل راه‌آهن آن برای صادرات و واردات کالاها استفاده کنند.

خیریانپور گفت: در حال حاضر، حمل و نقل نهاده‌های دامی، ذرت، کنجاله سویا و روغن خام به کشورهای اتحادیه اوراسیا بویژه روسیه واردات از این بندر انجام می‌شود و همزمان با رشد واردات باید صادرات از بنادر استان مازندران را فعال‌ کرد ضمن اینکه ترانزیت بسیاری از کالاها نظیر خودرو نیز از بندرامیرآباد انجام شود.

وی با اشاره به وجود سه پایانه صادراتی مهم در استان مازندران گفت که پایانه صادراتی روماک گستر، ظرفیت بسیار بالایی دارد و به جهت رعایت استانداردهای بین‌المللی مورد قبول کشورهایی نظیر روسیه، چین و هندوستان است.

رشد ۳۵ درصدی صادرات

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران میزان صادرات کالا از گمرکات این استان در ۶ ماهه نخست امسال را به لحاظ وزنی ۷۴۳ هزار و ۵۳۳ تن ذکرکرد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال، ۳۵ درصد افزایش داشت. همچنین در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، میزان صادرات از گمرکات مازندران از نظر ارزشی، ۱۵۰ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۵۴۲ دلار بود که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته است.

خیریانپور، مهم‌ترین اقلام صادراتی از مازندران را علاوه بر محصولات باغی مانند کیوی و مرکبات، محموله‌هایی از برنج و سایر محصولات مانند فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستکی، سیمان، فرآورده‌های خوراکی، فلزات و محصولات معدنی، کاغذ، محصولات چرمی و مهم ترین اقلام وارداتی را نیز شامل خوراک طیور و دام، روغن خام، ذرت، سویا و حتی چوب عنوان کرد و افزود: کشورهای عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و هندوستان، مقاصد صادراتی مازندران است.

وی درباره صادرات کالا از مازندران به روسیه نیز اظهار کرد: به علت نبود مرز زمینی استان با روسیه، عمده کالاها به این کشور از استان‌های دیگر صادر می شود و بخش عمده‌ای از محصولات مانند مرکبات از مرز آستارا و آذربایجان به روسیه صادر می‌شود. در حال حاضر، با برخی از شرکت‌ها برای ورود ۲ فروند کشتی کامیونی به بندر امیرآباد و تعدادی از کشتی‌های کانتینری دارای سردخانه مذاکراتی انجام داده‌ایم و این مذاکرات به سرانجام رسیده و ۳۰ شناور فله و ۲ فروند کشتی رورو ریلی وارد بندر امیرآباد شده است.

وی ادامه داد: در همین حال، کشتیرانی دریای خزر نیز اعلام آمادگی کرده تا کشتی‌ها به صورت رورو، کامیونی و یخچالی در امر صادرات و واردات فعالیت کنند.

فروش محصولات تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، رویکرد دولت سیزدهم را توسعه مناسبات و افزایش سطح مبادلات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دریای خزر عنوان کرد و گفت: فروش محصولات غذایی و تولیدی مازندران در ۲۷ هزار فروشگاه روسیه انجام می شود.

حسن خیریانپور در جلسه ارتباط تصویری با معاون استاندار ولگاگراد روسیه که در محل استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه در جریان سفر استاندار مازندران به روسیه، توافقی بین شرکت روماک گستر استان با شرکت های بزرگ زنجیره ای این کشور همسایه امضا شد، افزود: اکنون فرآیند صادرات مرکبات و کیوی از بندرامیرآباد مازندران به روسیه آغاز شده است و آمادگی وجود دارد تا صادرات این محصولات همچنان ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: با تمهیدات صورت گرفته، نخستین کشتی کانتینری امروز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران وارد بندرامیرآباد شد و انتظار است با گمرکات روسیه هماهنگی لازم صورت گیرد تا محموله های صادراتی شامل مرکبات و کیوی که احتمال آسیب دیدگی آنها زیاد است، هرچه سریع تر نسبت به تخلیه کالا اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: این آمادگی بین مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان مازندران وجود دارد تا با مراکز دانشگاهی ولگاگراد روسیه همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند و شرکت های بخش خصوصی ما نیز آماده ورود به بازار روسیه هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری مازندران افزود: در سفر یکروزه استاندار ولگاگراد به بندر امیرآباد که در راس هیات ۶۰ نفره صور گرفت، ظرفیت های بندرامیرآباد از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت و در سفر استاندار مازندران به روسیه نیز بر فعال شدن کریدور شمال به جتوب تاکید شد و این آمادگی وجود دارد از بندر امیرآباد به عنوان بندر روروی ریلی برای صادرات کالا به روسیه استفاده شود.

خیریانپور با بیان اینکه پایانه محصولات کشاورزی روماک استان قرارداد فروش محصولات غذایی را در سه فروشگاه زنجیره‌ای روسیه با ۲۷ هزار شعبه امضا کرده است، گفت: در واقع ارزش صادرات محصولات کشاورزی مازندران از این طریق تا ۲۰۰میلیون دلار برآورد شده است.

وی بر لزوم عملیاتی کردن مفاد تفاهنامه امضا شده بین مازندران با استان ولگاگراد روسیه تاکید کرد و گفت: زمینه های بسیار خوبی بین ۲ استان وجود دارد که می تواند زمینه قرارداد تجاری با بخش خصوصی را نیز فراهم کند و در این راستا باید نسبت به تشکیل کارگروهی برای شناسایی موانع و مشکلات فراروی اقدام شود.

خیریانپور بیان کرد: اکنون ظرفیت سه بندر بزرگ مازندران در امیرآباد بهشهر، فریدونکنار و نوشهر ۱۲ میلیون تن است که می‌توانیم این ظرفیت را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهیم.

معاون استاندار مازندران از آمادگی بخش خصوصی مازندران برای ورود به بازار روسیه و همچنین حضور در سرای تجاری که قرار است در روسیه برپا شود، خبر داد و گفت که انتطار داریم مسئولان ولگاگراد علاوه بر اهتمام بیشتر برای تسریع در راه اندازی سرای تجاری، مشکلات فراروی این مهم را نیز رفع کنند.

خیریانپور بیان کرد: باید زمینه ای فراهم شود تا مفاد تفاهنامه همکاری مازندران با ولگاگراد روسیه، در آینده نزدیک عملیاتی و تبدیل به قرارداد شود تا هر چه سریعتر نسبت به صادرات کالا اقدام لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم تهیه فهرستی از ظرفیت های مازندران و ارسال آن به ولگاگراد روسیه تاکید کرد و گفت: در سفر استاندار مازندران به روسیه ۲۴۰ میلیون دلار انعقاد قرارداد امضا شد که بسیار ارزشمند است.

خیریانپور گفت: برای نخستین بار فرصت حمل و نقل دریایی برای صادرات کالای مازندران به کشورهای همسایه دریای خزر ایجاد شده است و ظرف مدت سه روز محصولات تولیدی این استان به آستراخان روسیه صادر می شود که خود نقش بسیار مهم و موثری در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت کارها دارد.

معاون همکاری های بین المللی استاندار ولگاگراد نیز در این جلسه ویبناری، خواستار همکاری با ایران در زمینه های مختلف صنعتی و اقتصادی شد.

ولادیمیر شکارین با بیان اینکه ولگاگراد از استان های شاخص روسیه در بخش صنعت است، افزود: با ارتقای زیرساخت های حمل و نقل در زمینه تولید و تجارت محصولات کشاورزی و همچنین دستیابی به بازارهای منطقه، آماده هرگونه همکاری با مازندران هستیم.

وی با اشاره با امضای تفاهمنامه بین ولگاگراد با استان مازندران گفت، مفاد این یادداشت تفاهم در دست اجرا است و در همین راستا نیز سرمایه گذاری مطلوبی در زمینه حمل و نقل جاده ای، ریلی و رودخانه ای در ولگاگراد به اجرا گذاشته شده است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای راه اندازی سرای تجاری مازندران در ولگاگراد روسیه، گفت: ظرفیت برای افزایش سطح مبادلات تجاری بین ۲ استان وجود دارد.

استان ولگاگراد روسیه با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد. ولگاگراد از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.

منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منطقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و نقل منطقه از جمله ایران بوجود آورده است.

استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان و قراقستان مرتبط است و در کشورمان ایران نیز بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های گیلان و مازندران و از طریق آستراخان انجام می شود.

بندر امیرآباد در مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

کد خبر 68832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =