تاجیکستان: از طریق چابهار ایران به اقیانوس خواهیم رسید

وزارت حمل‌ونقل تاجیکستان در گزارشی به تشریح توافق با ایران برای استفاده از بندر «چابهار» با هدف دسترسی به اقیانوس هند پرداخت و نوشت: ایجاد حمل‌ونقل جاده‌ای از مسیر «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» با استفاده موثر از ظرفیت‌های بندر «چابهار»، فرصت همکاری اقتصادی بین تاجیکستان و ایران را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، وزارت حمل و نقل تاجیکستان روز سه‌شنبه جزئیات سند حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بار از طریق بندر «چابهار» ایران را که در جریان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران بین دوشنبه و تهران شد، تشریح کرد.

این یادداشت تفاهم هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) در شهر دوشنبه با حضور رئیسان جمهور دو کشور به امضای عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران رسید.

به گزارش وب سایت وزارت حمل و نقل تاجیکستان، براساس این سند، طرفین بر سر اقدامات زیر توافق کردند:

- ساده‌سازی و هماهنگی رویه‌ها برای افزایش کارایی مسیرهای حمل و نقل بندر چابهار از نظر زمان و هزینه‌های ترانزیتی و نیز کاهش متقابل عوارض و پرداخت‌های حمل و نقل جاده‌ای؛

- جذب بار از سایر کشورها به مسیرهای عبوری از بندر چابهار به منظور تسهیل دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق حمل‌ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای؛

- همکاری در سرمایه‌گذاری متقابل در اجرای پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل در مسیرهای عبوری از بندر چابهار؛

- اطمینان از ایمنی مسافر، جابجایی وسیله نقلیه، انبار بار و حفاظت از محیط زیست مطابق با استانداردهای بین المللی

بنابر اعلام این نهاد، کمیته راهبری برای دستیابی به اهداف تشکیل خواهد شد که متشکل از اعضای رسمی در دسترس بوده و مسئولیت هماهنگی و کنترل فعالیت‌ها را برای تامین و پشتیبانی کلیه اقدامات نهادی، انسانی و مادی و فنی منابع بر عهده خواهد داشت.

در بیانیه وزارت حمل و نقل تاجیکستان آمده است: ایجاد حمل‌ونقل جاده‌ای از مسیر «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» با استفاده مؤثر از ظرفیت‌های بندر «چابهار»، تسهیل شرایط ورود و ترانزیت کالا فرصت همکاری اقتصادی بین تاجیکستان و ایران را بیشتر خواهد کرد.

چابهار بزرگترین بندر واقع در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و در ساحل خلیج عمان است. اهمیت راهبردی این بندر دسترسی مستقیم به اقیانوس هند است. وسعت اقیانوس هند بیش از ۷۶ میلیون کیلومتر مربع است و مرز آن از خط ساحلی ۴ قاره عبور می کند: از جنوب - قطب جنوب، مرز شرقی - ساحل استرالیا، مرز غربی - ساحل آفریقا و از شمال - آسیا.

در حال حاضر ۱۶ کشور آسیایی به اقیانوس هند دسترسی دارند: هند، بنگلادش، اسرائیل، یمن، اردن، ایران، عراق، قطر، کویت، میانمار، مالزی، عمان، امارات متحده عربی، پاکستان، تایلند و عربستان سعودی.

تاجیکستان این امکان را دارد که به این کشورها بپیوندد، یعنی از طریق کریدور چندوجهی بین المللی «چین- تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه- اروپا» از طریق بندر «چابهار» به اقیانوس هند راه یابد.

کد خبر 68873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =