وزیر صمت: از تولیدات صادرات محور حمایت می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر حمایت از تولیدات صادرات محور در کشور، گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی در بازارهای جهانی در هر جا وارد شدیم و صنعتی موردقبول است که تجارت محور باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، عباس علی‌آبادی روز شنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و صنعتگران و معدن کاران برتر چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اینکه ارز باید به کسانی اختصاص پیدا کند که ارز را به کشور برگردانند، افزود: باید به دنبال بازارهایی در دنیا باشیم که به کالای تولیدی ما نیاز دارند، اتاق‌های بازرگانی باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید باشند.

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه مزیت چهارمحال و بختیاری گردشگری است، گفت: این حوزه بسیار وسیع است، باید به صنایع وابسته در این حوزه توجه ویژه صورت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات هیچ محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: موافقت شده تا ۵ برابر سال گذشته تسهیلات در قالب اوراق به تولیدکنندگان برای افزایش گردش مالی پرداخت شود.

وی تأکید کرد: با تمام قوا از صنایعی که در زنجیره ارزش قرار دارند، حمایت می‌کنیم.

علی‌آبادی در خصوص واردات خودرو، توضیح داد: از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان دعوت می‌کنیم تا در کشور خودرو تولید کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کمبود لاستیک در کشور، عنوان کرد: این کمبود به علت ناترازی در تولید و مصرف به وجود آمد، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل مرتفع شد، همچنین قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند، خوشبختانه کمبود لاستیک تا حدود زیادی مرتفع شده است.

واحدهای تولیدی برای واردات ماشین‌آلات با مشکل مواجه هستند

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد با اشاره به اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع فعال در این استان کوچک هستند، اظهار کرد: در سه سال گذشته شاهد تحول در واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران هستیم.

شهرام زارع افزود: در سه سال گذشته ۲۴۷ صنعتگر در استان زمین دریافت کردند که از این تعداد ۱۶۹ واحد تولیدی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته، اما مشکل اساسی این واحدها مشکل واردات ماشین‌آلات است، این صنعتگران به علت نوسانات ارزی تاکنون نتوانسته‌اند، ماشین‌آلات موردنیاز خود را وارد کنند، یک دستور ویژه می‌تواند مشکل این صنعتگران را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات صادراتی کشور به‌صورت خام صادر می‌شود، عنوان کرد: خام‌فروشی کالا به صنعت کشور آسیب وارد می‌کند، حضور صنایع در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند به توسعه صنایع و جلوگیری از خام‌فروشی کمک کند.

زارع با تأکید بر اینکه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: اگر مدت‌زمان رفع تعهد ارزی از ۴ ماه به ۸ ماه افزایش پیدا کند، بسیاری از مشکلات موجود صادرکنندگان رفع خواهد شد.

رئیس اتاق شهرکرد اظهار کرد: در سالیان گذشته سرمایه‌گذارانی که در استان‌های محروم سرمایه‌گذاری می‌کردند، مشمول معافیت مالیاتی ۱۰ ساله می‌شدند، اگر این قانون برداشته شود، استان‌های محروم برای جذب سرمایه‌گذار دچار مشکل خواهند شد.

کد خبر 69003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =