تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت که در نیمه نخست امسال درآمدهای مالیاتی به بیش از ۲ برابر درآمدهای نفتی رسید. این دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در راستای کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیرتورمی با تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی رقم خورده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از سازمان امور مالیاتی کشور، «سید هادی سبحانیان»روز دوشنبه در تشریح افزایش درآمدهای پایدار و تحقق بودجه بدون نفت گفت: سهم اصناف و مشاغل از تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ درصد است، اما سهم آنان از مالیات کل کشور کمتر از پنج درصد است. بر همین مبنا میانگین مالیات پرداختی اصناف برای عملکرد سال گذشته پنج میلیون تومان بوده است با این حال در هفت ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از رشد بیش از ۹۲ درصدی مالیات ستانی از مشاغل است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خانه های لوکس معرفی شده به سازمان مالیاتی در سال ۱۴۰۱ برای کل کشور برابر با ۴۰ هزار و ۴۹۷ واحد بود، افزود: سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فقط در شهر تهران بیش از ۱۱۰ هزار واحد خانه لوکس شناسایی کرده است.

مقابله با فرار مالیاتی و وصول مطالبات دولت

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره مقابله با فرار مالیاتی و وصول مطالبات دولت، اظهار داشت: با راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، برای نخستین بار شاهد لحاظ شدن اطلاعات کارت به کارت در اخذ مالیات بودیم، از طرف دیگر با راه اندازی سامانه سوت زنی نیز در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶ هزار و ۲۵۱ گزارش مردمی در سامانه مربوطه ثبت شده است.

کشف ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

سبحانیان ادامه داد: سازمان امور مالیاتی برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ از محل معوقات ابربدهکاران مالیاتی نسبت به تامین منابع سازمان هدفمندسازی از جمله پرداخت مطالبات گندم‌کاران و کلزاکاران به میزان ۲۵‌هزار میلیارد تومان اقدام کرده است. همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات آلایندگی به استان خوزستان تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی اولویت نخست سازمان امور مالیاتی است، تاکید کرد: در هفت ماه ابتدایی سال با تقاطع‌گیری از داده ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار، بیش از ۲.۷ میلیون مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند. به‌علاوه افزون بر ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: برای اولین بار با تولید اظهارنامه برآوردی، یکی از راه‌های فرار مالیاتی بسته شد و برای نخستین بار بیش از ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی فاقد اظهارنامه و فراری مالیاتی، به صورت سیستمی صادر می شود.

وی از افزایش ۵۰۸ درصدی میزهای خدمت در بازار و میادین اصلی شهر به‌منظور حل و فصل مشکلات و مسایل مالیاتی مودیان و ارتقای مرکز پاسخگویی ۱۵۲۶ خبر داد.

سبحانیان با اشاره به افزایش سقف تسهیلات بانکی بدون مفاصا حساب ماده ۱۸۶، گفت: به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به بانک مرکزی برای اصلاح ضوابط اجرایی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، از این پس امکان افزایش خودکار سقف اعطای تسهیلات خرد بدون دریافت گواهی مالیاتی به صورت سالیانه و بدون طی تشریفات و ابلاغ بخشنامه جدید فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: به موجب این پیشنهاد، اعطای تسهیلات ارزی یا ریالی توسط بانک‌ها به همه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) طی یک سال شمسی برای اشخاص حقوقی تا ۶۵ درصد نصاب معاملات متوسط (برای سال ۱۴۰۲ معادل ۹ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال) و برای اشخاص حقیقی تا ۳۵ درصد نصاب مذکور (برای سال ۱۴۰۲ معادل ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال) نیاز به ارائه گواهی مالیاتی به بانک نخواهد داشت.

تشکیل میز واکنش سریع برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی

وی، حذف شرط داشتن پرونده مالیاتی برای صدور مجوز، تشکیل میز واکنش سریع برای تولیدکنندگان و فعالان بزرگ اقتصادی و اعمال نرخ صفر مالیاتی برای موسسات خیریه، احزاب، انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی و کمک به توسعه همگانی در کشور را از دیگر اقدامات سازمان امور مالیاتی در تکریم مودیان مالیاتی دانست.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات ذیل تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی نیز از اتصال نظام مالیاتی به نظام اعتبارسنجی خبر داد و گفت: در سال جاری اختیار بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم قابل بخشش و تقسیط بلندمدت (۲۴ ماهه) بدهی مودیان کوچک به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور تفویض شد.

سبحانیان با اشاره به پیگیری تصویب لایحه تسهیل تکالیف مودیان، گفت: تاخیر در اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، جرایمی را متوجه مودیان می کرد که دولت برای رفع این مشکل در لایحه تسهیل تکالیف مودیان، درخواست اصلاح مواعید را به مجلس ارائه کرد.

وی افزود: مواعید در مجلس اصلاح و به شورای نگهبان ارسال شد، ایرادات و ابهامات شورای نگهبان درباره لایحه تسهیل تکالیف مودیان به کمیسیون اقتصادی مجلس رسید، اصلاح و مصوب شد و به‌زودی در صحن مجلس رای‌گیری و پس از تصویب ابلاغ می‌شود.

تسهیل در پرداخت مالیات صادرکنندگان

رئیس سازمان امور مالیاتی، تسهیل در پرداخت مالیات علی‌الحساب صادرکنندگان، استثنا شدن شمش طلا از مالیات علی‌الحساب واردات، پذیرش چک علاوه بر ضمانت‌نامه بانکی برای واردات ماشین‌آلات و عدم جریمه تسلیم اظهارنامه برای مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد.

سبحانیان، در خصوص صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف نیز گفت: رشد درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر بدون وارد آمدن فشار به بخش مشاغل انجام شده است، به طوری که در سال جاری بیش از ۵۰ درصد(حدود چهار میلیون) از مشاغل، مالیات صفر و نزدیک به ۴۰ درصد نیز مالیات زیر ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. همچنین در ۲ سال گذشته از بار مالیاتی بخش تولید به میزان هفت درصد کاسته شده است.

وی، توسعه شهرها و روستاها و بهبود سلامت مردم با تخصیص مالیات بر ارزش افزوده، کاهش نرخ ارزش افزوده از کالاهای اساسی، معافیت‌ و تخفیف مالیاتی فرزند سوم و بخشودگی جرائم مالیاتی فعالان مناطق آزاد تجاری- صنعتی را از دیگر اقدامات ذیل تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی دانست.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به سیستمی شدن فرایند مالیات ستانی، گفت: تکریم مودیان راهبرد اصلی نظام مالیاتی است، اگر می خواهیم نظام مالیاتی به هدف اصلی خود که وصول عادلانه مالیات است نائل شود، باید تکریم مودیان را سرلوحه خود قرار دهیم. تکریم مودیان به معنای آن است که به مردم احترام بگذاریم و برخورد با افراد به شیوه مناسبی انجام شود. باید قدردان آنان باشیم و این مساله را نه فقط در حرف، بلکه در عمل نیز نشان دهیم.

سبحانیان تصریح‌کرد: تولید اظهارنامه های برآوردی ۹۸ تا ۱۴۰۰، قطعی سازی پرونده های ارزش افزوده، بارگذاری سریع اظهارنامه ها و اجرای برنامه زمان بندی رسیدگی ها، اتصال سازمان امور مالیاتی به اعتبارسنجی، فراخوان مالیات بر ارزش افزوده با حجم گستردگی زیاد از جمله این موارد است.

وی افزود: در آینده نزدیک شاهد مخابره شدن اخبار مثبتی از سازمان امور مالیاتی شامل سیستمی شدن مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی، سیستمی شدن مالیات بر ارث، امکان اخذ مفاصاحساب و گواهی به صورت آنی بدون نیاز به مراجعه، پلمپ الکترونیکی دفاتر، ارائه خدمات مالیاتی اپلیکیشن پرکاربرد، راه اندازی چت بات، استرداد سیستمی هزینه درمانی، شناسایی ذی نفع واقعی کارت بازرگانی اجاره ای، ابلاغ اوراق مالیاتی از طریق سامانه و سامانه تشخیص املاک و خودرو خواهیم بود.

کد خبر 69263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =