تفاهم ایران و ترکیه برای عبور ۲۰۰ واگن در شبانه روز میان دو کشور

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تفاهمات ریلی ایران با ترکیه، از مذاکره برای احداث خط جدید راه‌آهن بین دو کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در دیدار محمدحسن حبیب‌اله‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، درباره تفاهمات مثبت صورت گرفته با راه‌آهن ترکیه گفتگو کرد.

صالحی با اشاره به دیدار با رئیس راه‌آهن ترکیه و همچنین رئیس شرکت حمل و نقلی راه‌آهن ترکیه از توافق برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانه روز از مرز رازی خبر داد که با این هدفگذاری می‌توان امید داشت تبادل یک میلیون تن بار ریلی در سال جدید بین دو کشور محقق شود.

همچنین با توجه به سفر قریب الوقوع رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به ترکیه، موضوع راهبردی احداث خط جدید مرند- چشمه ثریا- ایگدیر-کارس از دیگر موضوعات مهم مورد نظر بوده است.

مطالعات احداث این خط از سوی دو کشور انجام شده که حدود ۲۰۰ کیلومتر در ایران و ۲۰۰ کیلومتر در ترکیه است که می‌تواند به جهش تبادلات ریلی دو کشور بیانجامد و افزایش ظرفیت جابه‌جایی ببین دو کشور تا حدود ۸ میلیون تن بار در سال از مسیر جدید را به دنبال دارد.

در این دیدار، حبیب‌الله‌زاده نیز با اشاره به عزم سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط ریلی میان دو کشور، ترانزیت ریلی از مسیر ترکیه و همچنین تبادلات کالا بین دو کشور از طریق ریلی را موضوعی بسیار راهبردی و مهم دانست و همچنین از پیگیری برای تسریع در عملیاتی شدن تفاهمات ریلی خبر داد.

کد خبر 69461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =