صادرات ۳۲ میلیارد دلاری کشور در هشت ماهه ۱۴۰۲/ حجم تجارت خارجی کشور به ۷۴ میلیارد دلار رسید

کل صادرات کشور در ۸ ماهه امسال با رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۰ میلیون و ۴۴ هزار تن به ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از گمرک ایران، در ۸ ماهه سال جاری ۹۰ میلیون و ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. این میزان صادرات که بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است، در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۷ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۸ ماهه سال گذشته ۴۶۲ دلار بوده که در این مدت با ۲۲.۵ درصد کاهش به ۳۵۸ دلار رسیده است.

این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالای صادراتی به لحاظ ارزش می‌افزاید: گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، متانول با یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار، قیر نفت با یک میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده اند.

در این مدت در حالی که شاهد کاهش ۱۲.۹۴ درصدی ارزش صادرات کالاهای پتروشیمی بوده ایم اما صادرات سایر کالاها با افزایش ۸.۱۲ درصدی همراه بوده است.

بر اساس گزارش گمرک، بیشترین میزان کالاهای صادراتی در ۸ ماهه امسال به مقصد کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در این مدت، ۶۷ میلیون و ۵۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار به ۵ کشور فوق الذکر صادر شده است که ۷۰ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات را دارا بودند.

این گزارش در خصوص میزان واردات در ۸ ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۲۴ میلیون و ۷۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۴.۳۲ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۳۶ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در این مدت یک هزار و ۷۰۸ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۷۰ درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش می‌افزاید: ذرت دامی، گوشی تلفن همراه، دانه سویا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک و روغن دانه آفتابگردان و گلرنگ ۵ قلم عمده کالاهای وارداتی در ۸ ماهه امسال بودند.

بر اساس این گزارش امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

طبق این گزارش، ۶۴ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل واردات در ۸ ماهه امسال از ۵ کشور فوق الذکر بوده است.

کد خبر 69463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =