ایران مسیر جدید قزاقستان برای حمل کالا به اروپا

قزاقستان اعلام کرد: برای حمل کالاهای خود به اروپا از مسیر جدید «ترکمنستان- ایران» استفاده خواهد کرد که «هم مطمئن‌تر است و هم ارزانتر».

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از خبرگزاری فرغانه، ساتزان ابلالیف معاون وزیر حمل و نقل قزاقستان اعلام کرد که دولت این کشور با ایران و ترکمنستان «برای تضمین ترانزیت مطمئن زمانی که حامل‌های داخلی از مسیر جنوبی برای تحویل کالا به اروپا استفاده می‌کنند» مذاکراتی انجام داد.

وی گفت: این همکاری برای ما اجباری است، زیرا هشت ایست بازرسی از ۱۳ ایستگاه واقع بین بلاروس و کشورهای اروپایی تا به امروز بسته شده است.

این مقام قزاقستانی تصریح کرد: همه پست های بازرسی بین روسیه و فنلاند نیز بسته است. به گفته طرف بلاروسی، پست‌های بازرسی اروپایی با حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت استاندارد خود کار می‌کنند. به دلیل این وضعیت، توقف خودروهای قزاقستان در مرزهای بلاروس-لیتوانی و لتونی در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: مسیر ایران- ترکمنستان به خاطر بسته شدن تمام بازرسی های کشورهای اروپایی مرزی با روسیه و بلاروس برنامه ریزی شده است.

به گفته ابلائیف، با وجود مشکلات اخیر به طور کلی در سال های اخیر روند مثبتی در حمل و نقل بار صادراتی و وارداتی با کشورهای اروپایی وجود داشته است.

کمیته مرزی ایالتی بلاروس روز گذشته گزارش داد که بیش از ۳ هزار کامیون در صف انتظار خروج از کشور به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

کد خبر 69545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =