استخراج راه حل‌های مناسب برای رفع ناترازی‌ها در تعامل دولت با صاحبنظران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرصت گفت‌‍وگوی دولت با صاحبنظران و نخبگان درباره اصلاح ساختارهای اقتصادی و رفع ناترازی‌‎ها را فرصتی مغتنم دانست که باید از دل این تعاملات راهکارهای حل مسائل استخراج شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» با اشاره به برگزاری همایش «اقتصاد ایران» اظهار داشت: ناترازی بانک‌ها، بودجه و نقدینگی منجر به تورم می‌شود و مهمتر از همه این موارد، توجه به پروژه‌های پیشران و اقدامات زیر بنایی است که می تواند جهش در رشد اقتصادی کشور را پدید آورد؛ مثل پروژه‌های پتروپالایشگاهی و بالادستی نفت و گاز که میتواند میادین مشترک را در اولویت قرار دهد از مواردی است که فرصت بحث و تبادل نظر در این همایش را خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که تبادل نظر و گفت‌وگوها درباره موضوعات اساسی اقتصاد ایران منتهی به تصمیم گیری و برنامه ریزی شود و افزود: از مواردی که انتظار می‌رود به تبادل نظر گذاشته و برای آن راهکار جست‌وجو شود، موضوع بدهی‌های دولت به بانک مرکزی، صندوق توسعه، صندوق بازنشستگی، تامین اجتماعی و غیره است که موجب شده دولت زیر بار بدهی‌ها کمر خم کند و نتواند انتظارات مردم را پاسخ دهد. بنابراین از دل چنین محافلی باید راه حل‌های مناسب استخراج شود که به عنوان برنامه کار دولت در آید و مشخص باشد دولت چه مسیری را برای حل این معضلات باید طی کند.

مصباحی مقدم، درباره جانمایی اقتصاد ایران در اقتصاد بین الملل نیز گفت: با توجه به اینکه چشم اندازی برای رفع تحریم‌ها نیست، باید کشورهای غربی و وابسته به غرب را از دستور کار خارج کنیم‌.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی ایران در ارتباط با کشورهای همسو و همسایه و همچنین پیوستن ایران به پیمان شانگهای و بریکس، تاکید کرد: جانمایی اقتصاد ایران با همین حرکت‌ها ممکن می‌شود و نوعی استقلال از اقتصاد غربی و روی آوردن به جامعه جهانی منهای غرب رقم میخورد که بسیار هم خوب است.

وی، حضور در این پیمان‌ها و ارتباط موثر با کشورهای عضو پیمان‌های شانگهای، بریکس و دیگر پیمان‌های منطقه‌ای مانند دارایی را موجب گشوده شدن باب گسترده‌ای در تجارت خارجی و فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: این تعاملات موجب قوی شدن و جهش در اقتصاد ما می‌شود و با این جهش خواهیم توانست جایگاه خود را در اقتصاد بین الملل پیدا کنیم.

گام‌های موثر وزارت اقتصاد برای رفع ناترازی اقتصاد

عضو کمیسیون تلفیق برنامه‌ هفتم مجلس با بیان اینکه اقدامات وزارت اقتصاد در راستای ناترازی اقتصادی، انضباط بخشی مالیاتی و آسیب‌های اقتصادی به کشور مؤثر است، گفت: برای نمونه می‌توان به اقدامات دولت برای بازگشت عوارض آلایندگی‌ به استان‌ها در راستای اصلاح ساختار، توزیع عادلانه منابع و همچنین توسعه متوازن اشاره کرد.

«سید کریم حسینی» افزود: در شهرستان اهواز مطالبه عمومی مردم پرداخت عوارض آلایندگی بود چراکه نزدیک به ۱۱ سال است که این عوارض به استان خوزستان پرداخت نمی‌شد، با پیگیری‌های نمایندگان مجلس و عنایت دولت سیزدهم به ویژه وزیر اقتصاد و سازمان امورمالیاتی این عوارض پایدار به استان پرداخت شد، به طوری که تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تحت عنوان عوارض آلایندگی به تمام استان پرداخت شد.

همراهی نخبگان و سیاستگذاران در رفع ناترازی‌های اقتصادی شاه کلید پذیرش عمومی تصمیمات

«جعفر قادری» نماینده مجلس گفت: تبادل نظرات و آرا با نخبگان و دانشگاهیان در موضوعات مهمی همچون اصلاح ساختار و رفع ناترازی‌های اقتصاد ایران می‌تواند واگرایی بین سیاستگذار و جامعه نخبگانی را کاهش دهد و آن را به همراهی و همگرایی تبدیل کند.

وی افزود: سال‌ها اقتصاد ایران ناترازی‌های مختلف در اقتصاد مواجه و نیازمند اصلاح ساختارهایی بوده که از دل این همفکری‌ها می تواند ساز و کارهایی برای برون رفت از این مشکلات بیرون بیاید.

قادری تاکید کرد: ما در کشور در زمینه صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، انرژی، درآمدها و هزینه های بودجه عمومی مشکل جدی داریم و این مسایل و مشکلات باید مورد توجه جدی قرار گیرد و نمی توان بدون همگرایی و همفکری بر این مشکلات غلبه کرد. این نماینده مجلس تصریح کرد: این همگرایی ابتدا باید در سطح نخبگان و سپس با پذیرش و همراهی آنها، در سطح عموم مردم ایجاد شود.

کد خبر 69664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =